اخبارتازه‌های سیاسی

رد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم توسط شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از رد لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم خبر داده‌ است. این در حالیست که لایحه الحاق ایران به این کنوانسیون، ۱۵ مهر به تصویب نمایندگان مجلس رسیده بود.

در همین ارتبا ط، آقای کدخدایی به خبرگزاری فارس گفته است: این شورا “بیش از ۲۰ ایراد به این لایحه وارد دانسته” و آن را دو باره به مجلس برگردانده است.

به گفته کدخدایی، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT )”واجد ایرادات و ابهاماتی” است و این نظر “شامل موارد خلاف شرع، خلاف قانون اساسی و ابهام، در موعد مقرر برای مجلس ارسال شده است.”

او گفته است این ابهامات و ایرادات “به منزله رد این مصوبه نیست و فقط اظهارنظر شورای نگهبان است و در صورتی که مجلس بر مصوبه قبلی‌‌اش اصرار کند، در نهایت این لایحه، جهت تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود.”

وی همچنین خبر داد که ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر «عدم انطباق» این لایحه با «سیاست‌های کلی نظام» به مجلس ارسال شده است.

در این راستا، مخالفان پیوستن ایران به مقررات اف‌ای‌تی‌اف، که عمدتاً از مخالفان دولت حسن روحانی هستند، می‌گویند با این کار، راه برای اعطای کمک مالی به «حزب‌الله لبنان» مسدود می‌شود.

اختلافات درمورد لایحه مذکور درحالیست که  صندوق بین‌المللی پول به ایران توصیه کرده است که اقدامات ضد پول‌شویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم را تا قبل از ضرب‌الاجل فوریه ۲۰۱۹ (گروه ویژه اقدام مالی) انجام دهد.

گروه ویژه اقدام مالی ۲۷ مهرماه امسال ضمن ابراز تأسف از اینکه هنوز اکثر موارد مربوط به تعهدات ایران حل‌ ناشده باقی مانده است، در عین حال تعلیق ایران از فهرست سیاه این گروه را برای چهار ماه دیگر تمدید کرد.

دکمه بازگشت به بالا