اخباراهل سنت

مولانا گرگیج: باید تمامی منافع سواحل مکران و دریای عمان در اختیار مردم بومی قرار گیرد

مولانا محمدحسین گرگیج با اشاره به فاز اجرایی «طرح توسعه سواحل مکران»، به‌کارگیری نیروهای غیربومی و به حاشیه راندن مردم بومی را مورد انتقاد قرار داد.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر در عین حال تأکید کرد: باید تمامی منافع سواحل مکران و دریای عمان در اختیار مردم بومی قرار گیرد.

وی در این‌باره اظهار داشت: بنده سه سال پیش تاکید کردم که طرح توسعه سواحل مکران، در صورتی سودمند است که مردم بومی،ذینفع باشند و به حاشیه رانده نشوند؛ اما اکنون مردم چابهار این طرح را به نفع خود نمی‌دانند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با تاکید بر اشتغال‌زایی در استان‌های محروم تصریح کرد: باید در هر استانی، مردم بومی آنجا به‌کار گرفته شوند؛ لذا سواحل و زمین‌های مرغوب منطقه چابهار و سود آن باید در اختیار مردم منطقه باشند.

مولانا محمد حسین گرگیج اضافه کرد: هنگامی که سود یک طرح در اختیار افراد غیربومی و خارج از کشور قرار گیرد و افراد بومی به حاشیه رانده شوند اجرای چنین طرحی، گامی در راستای پیشرفت منطقه محسوب نمی‌شود.

عضو مجمع فقهی اهل سنت ایران خاطرنشان ساخت: توسعه برای یک منطقه، زمانی مفید واقع می‌شود که مردم بومی از فقر نجات یابند و اشتغال‌زایی ایجاد شود، نه اینکه بخاطر حمل بیست لیتر گازوییل کشته شوند.

مولانا گرگیج، عالم برجسته اهل سنت ایران، در ادامه، آمار فقر در کشور را نگران‌کننده توصیف کرد و بیان داشت: مطابق آمار کارشناسان و مسئولان، یک‌سوم جمعیت ایران زیر خط فقر هستند که این آمار، بسیار نگران‌کننده است؛ پس مسئولین امر، به فکر مردم که ولی‌نعمتشان بشمار می‌روند باشند و در خصوص برون‌رفت از این معضلات و گرفتاری‌ها تدبیری بیندیشند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر نسبت به تأثیر بیکاری و فقر در جامعه هشدار داد و افزود: «بیکاری و فقر سبب گسترش فساد اجتماعی و از هم پاشیدن بسیاری از خانواده‌ها شده است».

دکمه بازگشت به بالا