اخبارتازه‌های سیاسی

متیس: دخالت حکومت ایران در سوریه و عراق هیچ فایده‌ای به مردم ایران نمی‌رساند

پس از انتقاد مایک پمپوئو، وزیر خارجه ایلات متحده از حمایت تهران از اسد، حال وزیر دفاع آمریکا نیز باری دیگر، خواستار خروج ایران و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن از سوریه شده و گفت است: «این جنگ و دخالت تهران در عراق، برای مردم ایران یک جنگ بی‌ثمر است» که فقط هزینه‌اش را می‌پردازند.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، هشتم آبان ماه: در بخشی از سخنان خود در نشستی در «انیستیتوی صلح ایالات متحده» در واشینگتن دی.سی. به «دخالت‌های» ایران در کشورهای منطقه، از جمله در عراق و سوریه پرداخت.

آقای متیس اظهار داشت: حضور ایران در سوریه کمکی به روند صلح نمی‌کند و شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران در سویه یا لبنان، نقشی «بی‌ثبات‌کننده» ایفا می‌کنند.

او سپس به حضور و نفوذ جمهوری اسلامی در عراق اشاره کرد و گفت: پیمان آتلانتیک شمالی و نیروهای آمریکایی باید مهارت و آموزش‌های کافی در اختیار ارتش عراق بگذارند تا در نهایت این نیروی نظامی به جای آن‌که متکی به تهران باشد، روی پای خود بایستد.

وزیر دفاع ایالات متحده همچنین افزود: نبردها و جنگ‌ها در منطقه که یک طرف آن حکومت ایران قرار دارد، برای مردم ایران بی‌فایده و بی‌ثمر است: «این یک جنگ بی‌معنی برای مردم ایران است… در نهایت هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و تنها هزینه آن از منابعی خرج می‌شود که باید صرف مردم ایران شود؛ البته اگر این نه یک حکومت انقلابی، که حکومتی بود که به مردم خودش اهمیت می‌داد».

ایالات متحده بارها خواستار خروج ایران از سوریه، توقف «دخالت» در مسائل داخلی عراق، لبنان و دیگر کشورهای منطقه شده‌است.

دکمه بازگشت به بالا