اخبارتازه‌های سیاسی

تلاش ایران برای توسعه حضور نظامی و مذهبی در غرب فرات

دیدبان حقوق بشر سوریه در گزارشی که سه‌شنبه اول آبان‌ماه منتشر کرد، آورده است: شبه‌نظامیان وابسته به ایران، حضور خود را در غرب فرات توسعه داده‌اند. به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، حضور شبه‌نظامیان وابسته به ایران، در دو شهر البوکمال و المیادین واقع در شرق سوریه در نزدیکی مرز عراق، نمودِ جدی پیدا کرده است.

خبرگزاری فرانسه، گزارش داده است: حضور شبه‌نظامیان وابسته به ایران، تنها جنبه نظامی ندارد؛ بلکه با هدف دور شدن از نظارت منطقه‌ای و بین‌المللی، جوانب دیگری را هم در بر می‌گیرد.

بنا بر این گزارش، ایران و شبه‌نظامیان وابسته‌‌اش که هزاران تن از آن‌ها در مناطق مختلفی از سوریه مستقر هستند، حضور خود را به گونه‌ای توسعه داده‌اند که جنبه‌های اجتماعی و تجاری را نیز در بر می‌گیرد.

بنا بر این گزارش، شبه‌نظامیان وابسته به ایران در شرق سوریه، در مناطق اصلی شهر المیادین مستقر شده‌اند؛ در این گزارش آمده است: مدرسه و دبیرستان علوم دینی شهر المیادین به مرکزی برای جذب داوطلبان جهت عضویت در گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران تبدیل شده است؛ به‌گونه‌ای که هر از چند گاهی، اقدام به برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های فرقه‌ای می‌کند.

نظام تهران در جهت توسعه حضور نظامی، علاوه بر اقدامات نطامی در سوریه و هزینه‌کرد اموال فراوان در این زمینه، به منظور گسترش حضور فرقه‌ای در این کشور، اقدام به برپایی مراکز آموزشی نیز نموده است.

هم‌زمان با انتشار این گزارش‌ها، مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران، از کمبود ۱۱ هزار و پانصد معلم در مدارس این استان در سال‌جاری تحصلی خبر داده است.

حضور ایران در سوریه، از جمله مهم‌ترین اعتراضات مردم در جریان تظاهرات سراسری بوده است.

دکمه بازگشت به بالا