اخبارایران

اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین: پکن بیشتر هزینه خرید نفت ایران را با کالا می‌‌دهد

عسگراولادی، رئیس «اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین» در یک برنامه تلویزیون حکومتی ایران، تصریح کرد: پکن بخش اعظم هزینه نفت ایران را با کالای چینی پرداخت می‌کند، اما تهران نمی‌تواند در شرایط تحریم به بزرگترین شریک تجاری‌اش نفت نفروشد.

اسدالله عسگراولادی گفته است: پکن بزرگترین شریک تجاری ایران است و نباید با اعتماد به غرب،‌ این شراکت را از دست داد.

رئیس «اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین» اضافه کرد: ما با چین هیچ وقت در چارچوب یک معامله، دو معامله یا ۶ معامله یا یکساله نگاه نمی‌کنیم. ما به چین درازمدت نگاه می‌کنیم. علت این است که به غرب اعتماد نداریم و اگر به بی‌اعتمادی خود به غرب اهمیت ندهیم، چین را از دست خواهیم داد».

علی خامنه‌ای، رهبر نظام ایران نیز پیشتر در دیدار با «نخبگان» گفته بود: «باید نگاهمان به شرق باشد نه به غرب».

در این میان،  عسگراولادی، رئیس «اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین» تأیید کرده است که چین بخش اعظم هزینه خرید نفت ایران را با کالا پرداخت می‌کند:> وی در این باره اظعان داشت: «اشکال ما با چین در این قراردادها این است که آنها می‌گویند ۳۵ تا ۴۰ درصد هزینه نفت را پول می‌دهیم و الباقی درصد را کالا ببرید. تنها اشکال این است و ما هم چاره‌ای جز این نداریم.»

گفتنی است: تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران پس از خروج دونالد ترامپ، از برجام، از۱۳ آبان اجرایی خواهند شد.

برایان هوک، مسئول کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است: ایالات متحده همچنان قصد دارد فروش نفت ایران را به صفر برساند و انتظار ندارد تحریم‌های مجدد نفتی علیه تهران تأثیر منفی بر بازار بگذارد.

ایران برای ادامه فروش نفت به مشتریانش تخفیف‌ها و امتیاز‌های ویژه به خریداران نفت پیشنهاد داده است؛ با این حال به گزارش منابع نفتی، میزان فروش نفت ایران، افت چشمگیری داشته است.

 

 

دکمه بازگشت به بالا