اخباراهل سنت

فشار نهادهای حکومتی به هیئت امناى مسجد نبی اکرم اهل سنت اروميه وبحران امامت این مسجد

براساس گزارش های رسیده، نمازگزاران مسجد نبی اکرم اهل سنت ارومیه  با محدودیت وفشار مقامات امنیتی مواجه شده اند . ماموستا مناف شمس (معروف به ملا عبد الوهاب ) امام برگزیده مردم است ، اما از سوی نهاد های دولتی اخراج شده است ؛ این موضوع به بحرانی در منطقه تبدیل شده و همچنین مردم به شدت از این عمل حکومت خشمگین هستند .

در همین راستا یک منبع مطلع به گزارشگر کلمه گفته که نهاد دولتی موسوم به   “مرکز بزرک اسلامی غرب کشور  دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت”  ،جمعه ۲۰ مهر از ورود ماشین ماموستا مناف شمس (ملا عبد الوهاب) جلوگیری کردند ووی مجبور شده که به منزل باز گردد.

این منبع اضافه نمود : در مقابل، نمازگزاران مسجد مذکور خشمگین شده و اقدام به تحصن کردند ؛نمازگزاران همچنین از امام جدیدی که حکومت برای مسجد آن ها تعیین کرده وفرستاده بود ، جلوگیری کرده وباسر دادن شعار وی را از مسجد بیرون کردند .

براساس این گزارش ، مردم در زیر ساختمان نیمه کاره مسجد  جدید و مجاور مسجد قدیم پراکنده شده  وبعد از ساعت  ۲:۳۰ به خانه هایشان رفتند ونتوانستند که نمازجمعه را برگزار کنند .

 

play-rounded-fill
play-rounded-fill

فشارهای

نهادهای حکومتی از چندی پیش افزایش یافته است ؛ این فشارها زمانی شدت گرفته که نمازگزاران  و ماموستا مناف شمس (ملا عبد الوهاب) تصمیم می گیرند که طبقه دوم مسجد را بسازند .

در همین حال ، حکومت اقدام به اخراج ماموستا مناف شمس (ملا عبد الوهاب) کرده  وهمچنین پنج تن از نمازگزاران اصلی را به مدت ۴۸ ساعت بازداشت می کند .

پیشتر در ایام ماه رمضان، عوامل تحریک شده از سوی  سپاه که در همسایگی مسجد اهل سنت یاد شده زندگی می کنند با سنگ و چوپ به در و پنجره مسجد حمله ور شدند و بلند گوهای مسجد را شکستند ؛ اما با سعه سدر مردم از بروز اختلاف مذهبی جلوگیری شد.

گفته می شود ،هدف از اخراج ماموستا مناف شمس (ملا عبد الوهاب)   اخلال در روند ساخت ساختمان نیمه کاره مسجد است.

گزارش های رسیده می گوید :ماموستا مناف شمس بر گزیده نمازگزاران مسجد نبی اکرم  اهل سنت ارومیه  است ؛ وی بانی ساخت بزرگترین مسجد اهل سنت در ارومیه  به مساحت ۳۰۰۰  متر آن هم در نقطه ای حساس  درست روبروی دانشگاه آزاد ارومیه است .

این مسجد هنوز نیمه کاره مانده است و خطر ات بسیاری با این وضع پیش آمده مسجد را تهدید می کند.

در این مسجد تعداد زیادی از دانشجویان اهل سنت از شهرهای مختلف کردنشین که در دانشگاه  ارومیه تحصیل می کنند ، نمازهای خود را به جا می آورند .

درهمین راستا ، گزارشگر کلمه می گوید :آخرین گزارش های رسیده حاکی است که رئیس و معاون  نهاد دولتی موسوم به   “مرکز بزرک اسلامی غرب کشور  دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت”   به شدت ماموستا مناف شمس (ملا عبد الوهاب)   را تهدید کرده وبه وی گفته اند که شما حق امامت مسجد رانداری. همچنین فشارها به هیأت امنا ی مسجد نیز افزایش یافته است . اعضای  هیأت امنای مسجد بارها از سوی نهادهای دولتی مربوطه احضار شده تا اینکه با امام مورد حمایت حکومت موافقت کنند که با مخالفت آنان مواجه شده است .

جالب اینجاست که درنهاد دولتی موسوم به   “مرکز بزرک اسلامی غرب کشور  دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت”   هیچ اهل سنتی مشغول به کار نیست .

لازم  به یاد آوری است که ماموستا مناف شمس (ملا عبد الوهاب) پیشتر علاوه بر اینکه امام جمعه مسجد نبی اکرم  ارومیه بود ، در مدرسه دینی صلاح الدین ایوبی ارومیه محله اسلام آباد نیز مشغول به تدریس بود. وی حدود کمتر از دو سال پیش همراه با ماموستای سرشناس اهل سنت ارومیه ،ماموستا رضا عـــــــــــبدی ( مدیر مدرسه صلاح الدین ایوبی  و امام مسجد قدس اسلام آباد) از سوی مقامات حکومت اخراج شدند .با اخراج حاج ماموستا رضا عبدی و عبد الوهاب شمس و تنی چند از اساتید مدرسه صلاح الدین از یک سال نیم قبل  این مدرسه نیز مختل و تعطیل شده است و طلبه های این مرکز مهم به زاهدان و سقز و … هجرت کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا