اخبارایران

اژه‌ای: پرونده فعالان محیط زیست هنوز به دادگاه نرفته است

غلام حسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در یک نشست خبری، روز یکشنبه، ۲۲ مهر به خبرنگاران اعلام کرد: باگذشت ماه‌ها از بازداشت شماری از فعالان محیط زیست، برای متهمان این پرونده، کیفرخواستی صادر نشده و این بازداشت شدگان، هنوز به دادگاه نرفته اند.

این مقام قضایی علت این تاخیر طولانی‌مدت را نیز «ایرادات» این پرونده عنوان کرده که به گفته او: «در حال رفع است و هنوز برای آن کیفرخواست صادر نشده است.»

اژه‌ای درباره آنچه وی «ایرادات» نامیده، توضیحی ارائه نکرده است.

اظهارات آقای اژه ای در شرایطی مطرح می‌شود که شمار قابل توجهی از فعالان محیط زیست در شهرهای مختلف در بهمن‌‌ماه سال ۹۶ و پس از آن به اتهام «جاسوسی» بازداشت شده‌اند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در حالی این فعالان محیط زیست بازداشتی را به جاسوسی متهم میکنند که وزارت اطلاعات و شخص محمود علوی، وزیر این نهاد دولتی، بارها اعلام کرده که ارزیابی این وزارتخانه درباره این افراد نشان میدهد که آنها جاسوس نیستند و اتهامات قوه قضائیه وارد نیست.

پیش از این خبرگزاری ایرنا با اشاره به طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده این فعالان نوشته بود: «آیا این طولانی شدن ارتباطی به نداشتن اطلاعات کافی از پرونده [از سوی قوه قضائیه] ندارد؟»

محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی هم پس از آن خبر داده بود که باوجود پایان «تحقیق و بازجویی» از فعالان محیط‌‌ زیستی، آنها تحویل دادستانی شده‌اند، ولی «معلوم نیست چرا بازداشت آنها ادامه پیدا کرده است».

اواخر شهریورماه، خانواده‌های هشت نفر از فعالان بازداشتی محیط زیست در ایران در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی، و با امید به صدور حکمی حکومتی از طرف وی، خواستار فراهم‌ شدن دسترسی فرزندانشان به «وکیل و شرایط دادرسی عادلانه» شده‌اند.

نامه ای که همچنان راه به جایی نبرده و مورد بی توجهی قرار گرفته است.

دکمه بازگشت به بالا