اخبارتازه‌های سیاسی

روحانی: هدف دولت آمریکا تغییر رژیم در ایران است

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در مراسمی که به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاهی برگزار شد، ایالات متحده را به تلاش برای سرنگونی حکومت ایران متهم کرد.

حسن روحانی، به‌همراه تعداد دیگری از مقامات دولتی، در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فنی ایران در دانشگاه تهران شرکت کرد و در مورد، مسایل مختلف از جمله: شرایط اقتصادی و روابط خارجی ایران به ایراد سخن پرداخت.

رئیس جمهور ایران، در این سخنان، آمریکا را مسؤول مشکلات کنونی کشور برشمرد و ادعا کرد: مقامات آمریکایی درصدد سرنگونی نظام جمهوری اسلامی هستند.

پیشتر حسن روحانی، در موارد متعدد، مشکلات کشور، به‌ویژه مسایل اقتصادی را میراث دولت‌های گذشته برشمرده بود.

حال حسن روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها گفته است: «تیم موجود در آمریکا، بدترین تیمی است که در برابر ایران قرار دارد؛ آنها با جنگ روانی شروع کردند، هدف بعدی آنها جنگ اقتصادی و سپس تلاش برای ناکارآمد جلوه دادن نظام است و هدف نهایی آنها مشروعیت‌زدایی برای تغییر رژیم در ایران است.»

حسن روحانی در مورد وضعیت اروپائیان در حمایت از برجام اظهار داشت: «کشورهای اروپایی اگر با ما قطع رابطه کنند، توسط دادگاه‌هایشان جریمه می‌شوند و اگر به رابطه‌شان ادامه دهند، توسط آمریکا تحریم می‌شوند» وی، در عین حال مدعی شد که «تاکنون چنین چیزی پیش نیامده بود».

اظهارات حسن روحانی درباره وضعیت کشورهلای اروپایی در موضوع برجام، در حالی‌است که تا کنون ده‌ها شرکت اروپایی فعالیت خود را در ایران متوقف کرده‌اند و روند هم‌سویی شرکت‌های اروپایی با تحریم‌ها آمریکا، نسبتا پرشتاب بوده است.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با یادآوری اینکه اکثر مقامات ارشد جمهوری اسلامی در حوزه‌های علوم دینی و دانشگاه‌ها تحصیل کرده‌اند، اظهار داشت: اگر امروز نقصی از مدیران جدید گرفته و نقد واردی مطرح می‌شود، باید بپذیریم به نوعی نقد بر دانشگاه هم هست چون این افراد در همین مراکز تربیت شده‌ و دانش‌آموخته و فرهیخته شده‌اند». وی درباره اینکه آیا چنین انتقاداتی متوجه حوزه‌های علمیه نیز هست، هیچ اظهار نظری نکرد.

حسن روحانی همچنین بدون اشاره به بازداشت گسترده وکلا، معلمان، کامیون‌داران معترض و دیگر اقشار واصناف جامعه، مدعی شد که در ایران، آزادی بیان وجود دارد.

از سوی دیگر؛در مورد نحوه برگزاری این مراسم، خبرگزاری حکومتی فارس گزارش داده است: این مراسم بدون دادن امکان به “صدای منتقدان” برگزار شده است.

خبرگزاری فارس در مورد وضعیت دانشگاه تهران هنگام برگزاری این مراسم نوشته است: «فضای امنیتی شدیدی در اطراف دانشگاه تهران از سوی نیروی انتظامی حاکم شده و حراست دانشگاه نیز قدم به قدم داخل محوطه دانشگاه ایستاده‌اند».

دکمه بازگشت به بالا