اخبارتازه‌های سیاسی

واکنش ولیعهد عربستان سعودی به اظهارات ترامپ درباره تأمین امنیت این کشور

محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی، در گفتگو با بلومبرگ با بیان اینکه: «میان عربستان سعودی و ترامپ رابطه کاری ویژه‌ای برقرار است»، به اظهارات ترامپ درباره تأمین امنیت عربستان سعودی واکنش نشان داد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور آمریکا پیشتر گفته بود: «عربستان سعودی، بدون آمریکا دو هفته دوام نمی‌آورد».

محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی در این رابطه اظهار داشت:  «عربستان سعودی پیش از آمریکا وجود داشت». وی تصریح کرد: «دولت کنونی عربستان سعودی، از سال ۱۷۴۴ وجود دارد، یعنی بیش از ۳۰ سال قبل از به وجود آمدن آمریکا».

ولیعهد عربستان تأکید کرد: «باراک اوباما در دوره ۸ ساله ریاست‌جمهوری‌اش نه تنها علیه برنامه‌های ما در عربستان سعودی، بلکه در خاورمیانه عمل کرد و با این حال؛ ما قادر به حمایت از منافع خود بودیم. و نتیجه نهایی، این بود که ما پیروز شدیم و آمریکای تحت رهبری اوباما، به عنوان مثال در مصر ناکام ماند.».

وزیر دفاع عربستان سعودی در واکنش به اظهارات ترامپ مبنی بر تأمین امنیت این پادشاهی اضافه کرد: «ما در ازای امنیت خود چیزی پرداخت نخواهیم کرد. ما از آمریکا اسلحه می‌خریم و پولش را می‌پردازیم». وی در این‌باره اظهار داشت: «دو سال پیش می‌خواستیم بخش اعظم تأمین تسلیحاتمان را به کشورهای دیگر محول کنیم. اما زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور شد، استراتژی تسلیحاتی خودمان را بار دیگر تغییر دادیم تا در ۱۰ سال آینده ۶۰ درصد تسلیحاتمان را از آمریکا تامین کنیم. از این رو فرصت‌هایی به مبلغ ۴۰۰ میلیارد دلار خلق کردیم؛ فرصت‌های تسلیحاتی و سرمایه‌گذاری و تجاری. این موضوع دستاورد خوبی برای ترامپ و عربستان سعودی است.»

ولی‌عهد عربستان سعودی تصریح کرد: «این توافق‌نامه تضمین می‌کند: بخشی از این تسلیحات در عربستان سعودی تولید شود». این امر باعث به وجود آمدن فرصت‌های شغلی در آمریکا و عربستان سعودی می‌شود؛ تجارت و سودی خوب برای هر دو کشور».

دکمه بازگشت به بالا