اخبارایران

جاوید رحمان در نخستین گزارش حقوق بشری خود خواستار بازدید از ایران شد

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران که تیر ماه امسال این سِمت را عهده دار شد، در نخستین گزارش خود، از مقام‌های نظام جمهوری اسلامی خواسته‌است به ممنوعیت سفر گزارشگر ویژه پایان داده و به او اجازه ورود بدهند.

آقای جاوید در این باره گفته میخواهد با مقام‌های ایران درباره سفر به داخل کشور صحبت کند.

به گفته آقای جاوید « برای فعالان حقوق بشر و همچنین سازمان ملل بسیار ناامیدکننده است که گزارشگران ویژه نتوانسته‌اند به ایران سفر کنند. ».

گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران در گزارش نخست خود بر قصدش برای ایجاد مذاکراتی سازنده با مقام‌های نظام تهران تاکید کرده‌است.

وی می‌گوید سفر احتمالی به ایران، برپایه ارتباطات و تماس‌های بدون مانع، اهمیت به‌سزایی دارد و به افزایش تعاملات بین گزارشگر ویژه و مقام‌های مسئول در امور حقوق بشر در جمهوری اسلامی،خواهد انجامید.

جاوید رحمان در نخستین گزارش خود، با مروری بر گزارش‌های پیشین از سوی سازمان ملل و نهادهای ناظر، بار دیگر شماری از نگرانی‌های موجود در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را برشمرده‌است: وی از جمله این موارد اعدام متهمان نوجوان، شکنجه، حق آزادی تجمع، آزادی بیان و عقیده، حقوق زنان، تبارها و باورمندان به دین‌ها و آیین‌های مختلف را نام برده است.

او در عین حال خواستار توجه و مذاکره در مورد مسائل دیگری که موجب نگرانی ناظران حقوق بشر است، شده؛ از جمله نقض حقوق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، وضعیت مدافعان حقوق بشر، وضعیت زندانیان دوتابعیتی و یا اتهام‌های مربوط به اعدام‌های دست‌جمعی در دهه ۱۳۶۰.

آقای رحمان با تاکید بر درخواست‌های دبیرکل سازمان ملل، مجددا از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است به حبس افرادی که در جریان اعتراضات مسالمت‌آمیز بازداشت شده‌اند، از جمله راهپیمایان و معترضان ماه‌های اخیر، پایان دهند. این حقوقدان پاکستانی خواستار انجام تحقیقات در مورد مرگ بازداشت‌شدگان در زمان حبس و دیگر اتهام‌های وارد شده در مورد نقض حقوق زندانیان شده‌است.

دکمه بازگشت به بالا