اخبارایرانتازه‌های سیاسی

ارتباط حادثه مسلحانه اهواز وسفرحسن روحانی به نیویورک

همزمان با نزدیکی سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل وهمچنین احتمال دیداری وی با دونالد ترامپ ،حمله ای مسلحانه به مراسم رژه نیروهای نظامی در شهر اهوازشکل انجام گرفت.

بنا به گزارش تارنمای شبکه جهانی کلمه ، منابع رسمی ایران گفته اند، تیراندازی صبح شنبه ۳۱ شهریور به مراسم مذکور، باعث کشته شدن دست‌کم ۲۴ نفر شد و بیش از ۶۰ نفر زخمی بر جای گذاشت.

هرچند منابع خبری، بخصوص رسانه های نزدیک به نظام ایران،این عملیات را به گروه های مسلح اهوازی وهمچنین گروه داعش نسبت دادند ، اما همچنان مشخص نیست کدام گروه دقیقا پشت آن بوده است.

استان خوزستان از ابتدای انقلاب سال ۱۳۵۷ تا ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۷ شاهد درگیری‌های مسلحانه و تنش‌های سیاسی فراوانی بوده است؛ اما عملیات روز ۳۱ شهریور یکی از خون‌بار‌ترین درگیر‌ی‌ها در تاریخ خوزستان است .

ریشه بسیاری از این درگیری‌ها٬ ناآرامی‌ها و حملات مسلحانه٬ نارضایتی سیاسی٬ اقتصادی یا اجتماعی بوده است.

در ساعات ابتدایی بعد از انجام عملیات۳۱ شهریور ، این عملیات به گروه های مسلح اهوازی منتسب شد، اما ساعاتی بعد داعش به کمک جنگ تبلیغاتی سپاه آمد و مدعی شد که کار آنها بوده است.

در بیانیه‌ای که از سوی خبرگزاری داعش منتشر شد ،اما یک اشتباه فاحش وجود داشت. داعش ادعا کرده بود که نیروهای این گروه این عملیات در اهواز را در حضور رئيس جمهوری ایران انجام داده‌اند. این درحالیست که حسن روحانی برای مراسم روز ۳۱ شهریور در تهران حضور داشت.

بررسی سوابق داعش در عملیات‌های تروریستی در سراسر جهان نشان می‌دهد که این گروه معمولا خیلی سریع مسئولیت هر نوع عملیات مسلحانه در هر جای جهان را بر عهده می‌گیرد.

در این بین، وزارت خارجه ایران دو کشور عربی خلیجی را بدون ذکر نام متهم ساخت که پشت این حادثه بوده‌اند.

با اینکه برخی رسانه ها مسئول اين حادثه را مقاومت ملی اهواز معرفی کردند، اما هیچ گروه مسلح منتسب به این جریان، تاکنون چنین عملیاتی را برعهده نگرفته است .

پس از کش وقوس های فراوان ، جنبش ملی دموکراتیک عرب اهواز؛ دربیانیه ای با عنوان «از اهواز تا نیویورک؛ فرار به جلوی جمهوری اسلامی» اعلام کرد: حادثه یاد شده را ساخته و پرداخته دستگاه‌های امنیتی رژیم جمهوری اسلامی می‌دانیم.

در این ارتباط ،تعداد زیادی از فعالان وچهره های رسانه ای ایرانیان معارض ،همچون ،علی جوانمردی ، محمد نوری زادو امیر عباس فخرآور نیزانگشت اتهام را به سوی سپاه وسازمان های اطلاعاتی درازکردند و معتقدند که این عملیات به نفع ماشین تبلیغات نظام انجام شده است.

به گفته منتقدان نظام ،حال که این سناریو به خوبی انجام شده است حسن روحانی بادستی پر در سازمان ملل حاضر خواهد شد.او می تواند نظام تهران را قربانی تروریسم جلوه دهد تا بلکه از فشار جامعه جهانی دربحث پشتیبانی نظام ایران از تروریسم بکاهد.

درهمین حال منتقدان می گویند :شایدبتوان یکی از اهداف سناریوی یاد شده را در این گفته روحانی خلاصه کرد که گفته : در این سفر هدف «پشیمان کردن» آمریکا از مخالفت با ایران را دنبال می‌کند.

وی این گفته ها را روز یک‌شنبه، یکم مهر، پیش از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل و در فرودگاه مهرآباد تهران اعلام کرد.

او افزود:من هم با رهبران برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی دیدار دارم و این موضوع مهم را دنبال خواهیم کرد که بتوانیم با کمترین هزینه از این تحریم عبور کنیم و آمریکا را برای تجاوزگری و مخالفت با کشورها از جمله ایران پشیمان کنیم.

حسن روحانی قرار است پس‌فردا در نشست ۲۵ سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

همزمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه در حساب کاربری توئیتر خود نوشت که ریاست نشست هفته آینده شورای امنیت سازمان ملل متحد دربارهٔ ایران را به عهده خواهد داشت.

 

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا