اخبارایران

مراسم عزاداری در برخی مناطق به صحنه اعتراض به سیاست‌های حکومت تبدیل شد

در حالی که جامعه روحانیت تشیع نسبت به حضور گسترده در مراسم تاسوعا و عاشورا فراخوان داده بود، اما گزارش‌ها از ایران، حاکی از بی‌رونق‌تر شدن این مراسم در مقایسه با سال‌های گذشته است.

از سوی دیگر؛ بر اساس ویدئوهای انتشاریافته در شبکه‌های اجتماعی؛ در شماری از مناطق، مراسم تاسوعا و عاشورا به صحنه اعتراض بر ضد سیاست‌هلای حکومت ایران تبدیل شده است.

طبق گزارش‌ها، مردم معترض در اهواز و سوسنگرد، از این مراسم به‌عنوان به فرصتی برای اعتراض و طرح مطالبات خود استفاده کرده‌اند. یک هیئت عزاداری در اهواز جاده را مسدود کردند و شعار دادند: «کربلا همینجاست/ ما آب نداریم».

منابع خبری از بازداشت شماری از شهروندان در سوسنگرد خبر داده‌اند. دستگیر‌شدگان در مراسم «تاسوعا» به سیاست‌های حکومت ایران معترض شده بودند.

در ویدئوهای انتشاریافته در شبکه‌های اجتماعی، یک گروه از عزاداران سوسنگرد به عربی شعارهایی سر می‌دهند؛ آنان در این شعار می‌گویند: «دزدان، به نام دین ثروت ما را چپاول کردند».

شبکه خبری فعالان حقوق بشر، هرانا، از دستگیری شماری از این معترضان خبر داده است. برپایه این گزارش، بازداشت‌شدگان «به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند». هویت دو تن از بازداشت شدگان  احمد سویدى  و فایز عفراوى اعلام شده است.

به گفته یک منبع مطلع، این افراد پس از آن دستگیر شدند که شهروندان سوسنگرد طی روزهای گذشته و در مراسم عزاداری محرم در اعتراض به سیاست‌های نظام و وضعیت اقتصادی شعار سردادند.

در شبکه‌های اجتماعی، ویدئوی دیگری نیز از یک هیئت عزاداری منتشر شده که مسیر ترانزیتی لردگان به اهواز را مسدود کرده‌ است؛ در این ویئو شعار و صدای اعتراض به گوش می‌رسد که به‌خاطر بی‌آبی در خوزستان، از این استان با نامِ «کربلا» و «نینوا» یاد می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا