اخباراقتصادی

نفت آمریکا در ژاپن و کره جنوبی جانشین نفت ایران شد

آمارها حاکی از اوج‌گیری صادرات نفت آمریکا به ژاپن و کره جنوبی است. این خبر در حالی منتشر می‌شود، که کره جنوبی از ژوئیه سال جاری، دو ماه پیش، خرید نفت از ایران را متوقف کرده و ژاپن نیز، واردات از ایران را به شدت کاهش داده‌ است.

یک دلال نفت در سنگاپور هم، به خبرگزاری رویترز گفته: که ژاپن و کره جنوبی نیاز به جایگزینی برای نفت ایران دارند و بخش عمده کاهش خرید نفت از ایران، با نفت آمریکا جبران شده‌ است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، ۲۰ شهریورماه، گزارش داد که علت دیگرِ افزایش صادرات نفت آمریکا به این دو کشور، با مسئله کاهش صادرات نفت ایالات متحده به چین نیز مرتبط است.

آمارها نشان می‌دهد که بعد از تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، میزان صادرات نفت ایالات متحده به این کشور کاهش یافته‌ است. آمریکا برای جبران افت صادراتش و تشویق ژاپن و کره جنوبی برای دریافت نفت بیشتر، به آنها تخفیف نفتی داده‌ است.

این گزارش بر اساس داده‌های کشتی‌رانی می‌نویسد: که صادرات روزانه نفت آمریکا به کره جنوبی در ماه جاری به رکورد ۲۳۰ هزار بشکه و به ژاپن به رکورد ۱۳۴ هزار بشکه می‌رسید.

همچنین دو منبع تجاری و دلال نفت به رویترز گفته‌اند: که آمریکا برای صادرات نفت شاخص خود، وست تگزاس اینترمیدیت، به دو کشور یاد شده، اختلاف قیمت با نفت شاخص برنت را به ده دلار رسانده‌ است.

اخیراً آمریکا از هند نیز درخواست کرد تا خرید نفت ایران را متوقف کند و گفت که ایالات متحده حاضر است در این راه با نفت خود به هند کمک کند.

رویترز می‌نویسد که آمارها همچنین حاکی از کاهش خرید نفت ایران توسط هند و جبران بخشی از آن توسط آمریکا است.

دکمه بازگشت به بالا