اخبارایران

دومین روز رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در لاهه

دادگاه دیوان بین‌المللی دادگستری برای رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا به دلیل بازگرداندن تحریم‌های ایران، با دفاعیه جنفر نیوستد، نماینده دولت آمریکا انجام شد. وی این دادگاه را فاقد صلاحیت برای رسیدگی به این شکایت دانست و تصریح کرد: درحالی که از انقلاب ۱۳۵۷، ایران آشکارا علیه مردم آمریکا و منافع ملی ایالات متحده با حمایت از گروه‌های تروریستی فعالیت می‌کند، نمی‌تواند با استناد به عهدنامه مودت سال ۱۹۵۵ اقامه دعوا کند.

نماینده دولت آمریکا در این دادگاه تصریح کرد: ایران به خاطر خروج از برجام شکایت کرده نه عهدنامه ۱۹۵۵. وی افزود: برجام تنها به برنامه هسته‌ای ایران پرداخته در حالی که ایران به برنامه موشکی خود ادامه داده است. نماینده آمریکا در دادگاه لاهه همچنین اظهار داشت: ایران با جنگ‌های نیابتی و حمایت از گروه‌های تروریستی امنیت خاورمیانه را به خطر انداخته است.

نماینده آمریکا در دفاعیه خود به سخنان نمایندگان ایران درباره مشکلات مردم و اثر تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: مشکلات مردم ایران نتیجه سوء مدیریت اقتصادی، سرکوب مردم و هزینه برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه است.

وی همچنین تصریح کرد: تحریم‌های آمریکا در چهارچوب حاکمیت ملی برای امنیت ملی آمریکاست و عهدنامه ۱۹۵۵ نمی‌تواند مرجع شکایت باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا