اخبارایران

ابراز نگرانی پومپئو در مورد «اعمال خشونت حکومت ایران» در جریان اعتراضات

وزیر خارجه ایالات متحده در مورد «گزارش‌ها از اعمال خشونت حکومت ایران علیه شهروندان غیر مسلح»، در جریان اعتراضات خیابانی اخیر، ابراز نگرانی کرده‌است.

مایک پومپئو، ۱۴ مرداد ماه، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته: «ما از گزارش‌ها در مورد خشونت حکومت ایران علیه شهروندان غیر مسلح، عمیقا نگران هستیم».

او افزوده است: «ایالات متحده از حق مردم ایران برای اعتراض به فساد و ستم حکومت، بدون نگرانی از تلافی، حمایت می‌کند».

وزیر خارجه آمریکا از حکومت ایران خواسته: «به حقوق انسانی مردمش احترام بگذارد».

دور تازه‌ای از تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف کشور در حال برگزاری است؛ اعتراضاتی که به پایتخت نیز کشیده شده است و هرچند جرقه اصلی آن امور اقتصادی‌ است، اما در آن‌ها شعارهای سیاسی علیه مقامات و نهادهای ارشد حکومتی سر داده می شود.

روز یک‌شنبه، گزارش‌هایی در مورد مرگ یکی از حاضران در اعتراض‌های خیابانی در گوهردشت کرج توسط ماموران ضد شورش، منتشر شد. اما دادستان کرج می‌گوید: با اسلحه‌ای از میان «تجمع‌کنندگان» و «از پشت» به این جوان ۲۶ ساله شلیک شده است.

این نخستین بار نیست که مقام‌های جمهوری اسلامی کشته‌شدن معترضان را به افرادی به‌جز ماموران و نیروهای خود نسبت می‌دهند. پیش از این نیز مقام‌های امنیتی و قضایی ایران کشته شدن شماری از افراد در اعتراض‌ها را به «افراد ناشناس»، «ماموران سرویس های امنیتی غرب» و افرادی از میان معترضان نسبت داده بودند. با این حال گزارش‌های مختلفی از سوی نهادهای حقوق بشری از کشته شدن این افراد توسط ماموران ضد شورش یا نیروهای بسیج حکایت دارد.

دکمه بازگشت به بالا