اخبارتازه‌های سیاسی

لحن روحانی جنگ طلبانه تر می شود وآشکارا به دخالت در کشورهای دیگر اذعان می کند

پس از سخنان حمایتی علی خامنه ای از تهدید های  حسن روحانی  ، سخنان روحانی نیز لحن جنگ طلبانه تر به خود می گیرد و از چارچوب سخنان دیپلماتیک پیشینش خارج می شود.

به گفته منتقدان ، همزمان با فشارهای جهانی ،  هم اکنون نقاب از چهره روحانی که مدعی اعتدال وامید بود، برداشته شده و اوآشکارا به روش اصلی  نظام تهران که همان تهدید وتروریسم است ، اعلام وفاداری می کند .

به گزارش وبگاه شبکه جهانی کلمه ، روحانی در جدیدترین دور تهدیدهایش ، اعلام کرد که «تنگه‌های زیادی داریم؛ تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست». او خطاب به ترامپ گفت: «با دم شیر بازی نکن؛ پشیمان‌کننده است».

سخنان روحانی تحلیلگران را به یاد دوران جنگ نفتکش ها در زمان جنگ ایران و عراق  می اندازد.

روحانی که روز یکشنبه ۳۱ تیر (۲۲ ژوئیه) در جمع رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور سخن می‌گفت، “کار آمریکا” را “توطئه علیه ایران و ملت بزرگ ایران” دانست.

او آمریکا را متهم کرد که با اتخاذ سیاست تحریم علیه ایران «به دنبال اهدافی فرای تحریم است» و هشدار داد: «دشمنان باید خوب بفهمند که جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌ها است و ما هیچ‌وقت از تهدید نترسیده و در برابر تهدید، تهدید خواهیم کرد».

حسن روحانی ادامه داد: «آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آب‌راه منطقه در طول تاریخ هستیم؛ با دم شیر بازی نکن، پشیمان‌کننده است». او افزود: «قادر نیستید ملت ایران را علیه امنیت و منافع ایران تحریک کنید. به ملت ایران اعلام جنگ می‌کنید و دم از حمایت می‌زنید؟ در همه منطقه پهن شده‌اید؛ معنای حرف‌هایتان را بفهمید».

روحانی شکست آمریکا از  نظام تهران  را «حتمی» دانست و اضافه کرد: «ممکن است در این مسیر خساراتی ببینیم اما منافعی هم خواهیم داشت».

حسن روحانی با اشاره به سخنان مقام‌های آمریکایی در مورد جلوگیری از صادرات نفت ایران گفت: آمریکایی‌ها «خیال می‌کنند وقتی ما می‌گوییم هنگامی که نفت ایران صادر نشود، هیچ کس نمی‌تواند نفت صادر کند، به دنبال بستن تنگه هرمز هستیم. در صورتی که راه‌های فراوانی وجود دارد و بستن تنگه هرمز روش ساده آن است، اما بسیاری تنگه‌های دیگر برای این کار در اختیار داریم».

حسن روحانی در همایش روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، به دخالت در کشور های دیگر  هم اذعان کرد وگفت: : “عمق راهبردی ایران از شرق تا شبه قاره هند، از غرب تا مدیترانه در جنوب تا اقیانوس هند و دریای سرخ و در شمال آسیای مرکزی و قفقاز است”.

رئیس‌جمهوری ایران با اعلام اینکه «نفوذ ایران تنها در عراق و سوریه نیست»، ادعا کرد: «ما به دعوت دولت‌های سوریه و عراق برای مقابله با تروریسم در این کشورها حضور یافتیم، چرا که ما این ننگ را نمی‌پذیریم که برادران و خواهران ما توسط تروریسم کشته شده و به خاک و خون کشیده شوند».

وی گفت که جمهوری اسلامی ایران «به کار خود در سوریه، عراق و لبنان، افتخار می کند و تا آخر به آن افتخار خواهد کرد».

اما رئیس جمهوری ایران به شکلی متناقض در این سخنرانی پیام دوستی برای عربستان و امارات و بحرین هم فرستاده وگفت‌: «حتی اگر همسایه‌ای مانند عربستان هم از لجاجت‌ها و اقدامات خود دست برداشت و نسبت به روابط اظهار تمایل کرد، باید اختلافات را حل کرده و دوستی را برقرار کنیم».

او افزود: «در مورد امارات و بحرین نیز اینگونه است و ما در شرایط جدید به دنبال اصلاح روابط با این کشورها هستیم».

این گفته ها در حالیست که  حسن روحانی  روز ۱۱ تیر ماه در سوئیس تهدید کرده بود: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود».

روز گذشته (شنبه ۳۰ تیر)  نیز  علی خامنه‌ای، رهبر  نظام تهران ، تهدید اخیر حسن روحانی را «سخنانی حاکی از سیاست و رویکرد نظام» خواند و وظیفه وزارت خارجه ایران را «پیگیری جدی این‌گونه مواضع رئیس جمهور» دانست.

گفتنی است که نخستین بسته تحریمی علیه ایران از چهارم اوت (۱۳ مرداد) به اجرا در می‌آید. اما دومین دور تحریم های واشنگتن فروش نفت ایران را هدف قرار خواهد داد. آمریکا اعلام کرده تحریم‌های نفتی نوامبر امسال (آبان ماه) آغاز خواهد شد.

در پی اعلام خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها، قیمت ارز و طلا در ایران افزایش چشمگیری یافته است. گرانی‌، تورم و بیکاری شهروندان را در خصوص چشم‌انداز اقتصادی ایران نگران کرده است.

play-rounded-fill
دکمه بازگشت به بالا