اخبارایران

بالا گرفتن اختلاف آبی ایران و افغانستان

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی ضمن گفت‌و‌گو با مقام‌های افغانستان و ایران و کشاورزان افغانستان، از بالاگرفتن اختلاف آبی این دو کشور پرده برداشته است.

بر پایه‌ی این گزارش؛ افغانستان یکی از پایین‌ترین سطوح ظرفیت ذخیره آب در جهان را داراست و این کشور به گفته مقام‌های آن، به سدهای بیشتری برای تأمین آب بخش کشاورزی نیاز دارد، که تکیه‌گاه اصلی اقتصاد ۲۰ میلیارد دلاری آن کشور است است.

از سوی دیگر؛ ایران صحنه اعتراض‌های مردمی به کمبود آب است.

دولت کابل فروردین امسال از آغاز طرح‌های جدید سدسازی و ذخیره‌کردن آب خبر داد، اما دولت تهران؛ نگران از کاهش جریان ورودی آب به مرزهایش فوراً اعتراض کرد.

گل‌نبی احمدزی، رئیس پلیس مرزبانی پیشین افغانستان ادعا کرده است: حکومت ایران با حمایت از بخشی از گروه طالبان در تلاش است پروژه‌های توسعه زیرساخت‌ها در افغانستان، از جمله پروژه‌های سدسازی را مختل کند.

تهران پیش از این نسبت به پروژه ساخت‌و‌ساز سد سلما در ولایت غربی هرات ابراز نگرانی کرده و گفته بود که راه‌اندازی این سد به کاهش جریان آب ورودی به ایران می‌انجامد. این پروژه ۲۰۱۶ با حمایت مالی هند آغاز شد.

دو مقام ارشد ایرانی به رویترز گفته اند که ملاقات‌های اخیر با مقام‌های افغان درباره پروژه‌های سدسازی جدید در افغانستان به نگرانی‌های ایران دوباره دامن زده است.

در این میان؛ رودخانه‌ی هیرمند در مرکز اختلاف‌ها و جدال آبی ایران و افغانستان قرار دارد.

دولت کابل فعالانه به دنبال جذب کمک‌های مالی بین‌المللی برای ساختن دو سد جدید و افزایش ارتفاع سدهای موجود است.

یک دیپلمات ارشد هندی در کابل به «رویترز» گفته است: دهلی نو برای ساخت‌وساز سد در افغانستان برنامه‌ریزی کرده و هیچ علاقه‌ای به مداخله در جدال دوجانبه کابل و تهران بر سر آب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا