ایران

روح‌الله مردانی، معلم و دانشجوی زندانی به شش سال حبس محکوم شد

روح‌الله مَردانی، از فعالان مدنی که در جریان اعتراض‌های سراسری دی ماه ۹۶ و در جریان تجمع اعتراضی دانشجویی بازداشت شده بود، به تحمل شش سال حبس محکوم شد.
به گزارش وب‌سایت خبری «هرانا»، آقای مردانی در دادگاه بدوی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی» به پنج سال حبس محکوم شده است. او همچنین دو سال ممنوع‌الخروج و محروم از فعالیت سیاسی است. بر اساس اصل تجمیع حکم‌ها، وی بر اساس حکم دادگاه بدوی با حکم زندان شش‌ساله روبه‌روست.
این معلم و دانشجوی زندانی، از چهارم اردیبهشت در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده بود. او چندین بار به بهداری زندان منتقل شد و سرانجام ۳۱ اردیبهشت به اعتصابش پایان داد.
بنا به گزارش هرانا یک منبع مطلع به این خبرگزاری گفته است: وزارت آموزش و پرورش با دخالت حراست، حقوق این معلم زندانی را قطع کرده است.
شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور حقوق شهروندی شنبه گذشته گفته بود که برای ۱۱ دانشجوی معترض که اکثراً از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران هستند، حکم صادر شده است. این مقام مسئول وعده داده بود که دولت پیگیر این پرونده‌ها است. پیش از او منصور غلامی، وزیر علوم نیز وعده پیگیری داد.
از سوی دیگر؛ عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران اعلام کرده که وزارت علوم تا کنون وضعیت دانشجویان بازداشتی را به طور رسمی پیگیری نکرده و حتی اسامی آنها را به قوه قضائیه نداده است.
محمود صادقی، یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس نیز با انتقاد از حسن روحانی، اظهار داشته که حکم‌های سنگین قضایی علیه دانشجویان را وزارت اطلاعات صادر کرده است.

دکمه بازگشت به بالا