ایران

افشای استفاده مخفیانه نظام تهران از پاسپورت یک کشور آفریقایی برای مقامات ایرانی

در حالی که نظام تهران با پاسپورت دوم برای شهروندان خود مخالف است، اما به برخی مقامات، پاسپورت کشور آفریقایی کومور می دهد.
خبرگزاری رویترز از لغو پاسپورت هایی خبر داده که جمعی از مدیران شرکت ها و مقامات ایرانی، از کشور کومور در شرق آفریقا خریداری کرده بودند.
به گزارش این خبرگزاری، دولت کومور در ژانویه گذشته بی سر و صدا تعدادی از پاسپورتهای این کشور را که در سالهای اخیر توسط خارجیها خریداری شده بود، لغو کرد و بدون اینکه جزئیاتی برای دلایل این تصمیم ارائه دهد، اظهار داشت: صدور این پاسپورتها نادرست بوده است.
خبرگزاری رویترز گفته است: به لیست محرمانه ای از افرادی دسترسی پیدا کرده است که نشان می دهد از مجموع ۱۵۵ پاسپورت لغو شده، بیش از یکصد فقره آن متعلق به مدیران و مقامات ایرانی بوده است.
بر اساس گزارش رویترز، پاسپورتهای لغوشده ایرانیان، از جمله متعلق به رؤسای شرکتهای نفت و گاز، شرکتهای ارزی و فلزهای قیمتی؛ و نیز رؤسای شرکتهای حمل و نقل دریایی بوده است که هدف تحریم های بین المللی قرار گرفته اند.
دولت ایران به طور رسمی به شهروندانش اجازه داشتن پاسپورت دوم نمی دهد ولی به گزارش برخی منابع مطلع، وزارت اطلاعات ایران به برخی از شخصیتهای تجاری برای خرید پاسپورت دوم چراغ سبز داده است.

دکمه بازگشت به بالا