جهان

مخالفت ایران، روسیه و سوریه با پیشنهاد تعیین عاملان حملات شیمیایی

در نشست اضطراریِ سازمان منع سلاح های شیمیایی ایران، روسیه و سوریه با اختیارات جدید این سازمان برای تشخیص و اعلام عاملان کاربرد این تسلیحات مخالفت کردند.
سرگئی رایباکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، گفت که دولت این کشور اختیارات جدید سازمان منع سلاح‌های شیمیایی – او‌پی‌سی‌دابلیو – در زمینه رسیدگی و تشخیص مقصر در استفاده از این نوع تسلیحات را به رسمیت نمی‌شناسد و خود را مقید به تبعیت از آن نمی‌داند.
گفتنی است: کشورهای عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در نشست عمومی این سازمان طرحی را تصویب کردند که براساس آن، این نهاد بین‌المللی علاوه بر مسئولیت بررسی موارد کاربرد اسلحه شیمیایی، در مورد عوامل استفاده از این تسلیحات نیز تحقیق نموده و مرتکبان چنین اقدامی را تشخیص دهد و اعلام کند.
این طرح با ٨٢ رای موافق در برابر ٢٤ رای مخالف به تصویب رسید.
ایران، روسیه و سوریه از کشورهایی بودند که به این پیشنهاد رای مخالف دادند.
اعضای این کنوانسیون متعهد هستند که از تولید، توزیع و استفاده از تسلیحات شیمیایی خودداری کنند.
از زمان پایان جنگ دوم جهانی استفاده از تسلیحات شیمیایی تنها در چند مورد گزارش شده است؛ از آنجمله: حمله شیمیایی رژیم بعثی اسد به مناطقی مسکونی در سوریه، که مرگ شماری از غیرنظامیان را در پی داشته است. از سوی دیگر؛ روسیه مانع از اقدام شورای امنیت در محکومیت بین‌المللی رژیم بعثی اسد در بکارگیری سلاح های شیمیایی و کشتار غیرنظامیان شده است.
روسیه و ایران حامیان اصلی رژیم بعثی سوریه در بحران داخلی آن کشور هستند.

دکمه بازگشت به بالا