ایران

دولت ناچار شد از ایرانی‌های خارج از کشور بخواهد، ارز خود را به ایران بیاورند

دولت حسن روحانی در پی سقوط ارزش پول ملی کشور ناچار شد از ایرانی‌های خارج از کشور بخواهد، ارز خود را به ایران بیاورند.
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ایران در پی سقوط ارزش پول ملی کشور از ایرانیان خارج از کشور خواست که سرمایه خود را به ایران ببرند و دیگر شهروندان هم طلا و ارز اندوخته خود را وارد بازار کنند.
وی در نشستی خبری به بحران در بازار ارز ایران پرداخته و تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای خروج از توافق هسته‌ای را عامل این بحران دانست.
وی با عدم در نظر گرفتن تعهد دولت در مورد سر و سامان دادن وضعیت اقتصادی کشور مدعی شد: « تا سال پیش هم همه چیز خوب بود. ما از پیمان بین‌المللی عدول نکردیم، ترامپ علیه جهان جنگ اقتصادی راه انداخته است. مردم بدانند دولت‌شان عامل بی‌ثباتی پولی نیست بلکه به خاطر زیاده‌خواهی آمریکا است.»
این سخنان در حالی مطرح می شود که بازار ارز در ایران پیش از خروج آمریکا از برجام نیز دچار التهاب شدید بوده و ارزش ریال ایران تا اندازه ای سقوط کرده بود.
اما پس از خروج آمریکا از برجام این روند روند تسریعی به خود گرفت، تا جایی که روز سوم تیرماه قیمت هر دلار به مرز ۹ هزار تومان رسید.
محمدباقر نوبخت در اظهارات خود اظهار داشت: «ایرانی‌هایی که در خارج از کشور هستند ارزشان را به داخل بیاورند. مردم هم ارز و طلای خود را به بازار بیاورند. دولت که به دنبال تقویت پول ملی است نیاز به حمایت ملی دارد، انتظار از دولت به حق و به جاست. اما دولت هیچ کاری را بدون حمایت ملت نمی‌تواند پیش ببرد».
گفتنی است تهران در سه روز اخیر شاهد اجتماعات و تظاهرات مردم معترض به وضعیت معیشتی و اقتصادی بوده است که این اعتراضات به چند شهر دیگر نیز سرایت کرده و بسیاری معتقدند به سمت شکل گیری اعتراضاتی شبیه به آنچه در دی ماه گذشته روی داد پیش می رود.

دکمه بازگشت به بالا