اخبارایران

افشاگری سفیر پیشین آمریکا در افغانستان درباره همکاری های سری ایران با طالبان والقاعده

 

“زلمی خلیل‌زاد”، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد، عراق و افغانستان فاش می سازد که سپاه پاسداران ایران با گروه های نظامی در افغانستان همچون طالبان والقاعده ارتباط وهمکاری دارد. این در حالیست که به گفته وی  ،همزمان ریاست جمهوری و وزارت خارجه ایران از دولت مرکزی افغانستان پشتیبانی می‌کنند.

آقای خلیل‌زاد از حزب جمهوری‌خواه است و با اداره ترامپ رابطه نزدیکی دارد.

به گزارش تارنمای شبکه جهانی کلمه ، آقای خلیل زاد این موضوع را  در گفتگو با “ایران اینترنشنال” افشاکرده است .

آقای خلیل زاد در مصاحبه مذکور، هدف از این رویکرد ایران،  تضعیف دولت مرکزی افغانستان و حامیان بین‌المللی آن  می داند .

لازم به اشاره است که “زلمی خلیل‌زاد”اولین آمریکایی افغانستاني الاصل و شاید اولین مسلمانی باشد که در پله‌های قدرت آمریکا به قلب دستگاه حاکمه آن کشور راه یافته‌است.   بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ خلیل‌زاد به عنوان استادیار علوم سیاسی در مدرسه روابط عمومی و بین‌المللی دانشگاه کلمبیا فعالیت کرد. در این دوره، او ارتباط کاری نزدیکی با زیبیگنیو برژینسکی، معمار سیاست دولت کارتر در حمایت از مقاومت مجاهد در برابر اشغال افغانستان به دست شوروی، داشت.

زلمی خلیل‌زاد پس از حملات ۱۱ سپتامبر و سقوط رژیم طالبان مهم‌ترین چهره دولت آمریکا در سیاستهای آن کشور در ارتباط با افغانستان بوده و به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان خدمت کرده‌است. وی موضع سختی در قبال بقایای جنبش طالبان در افغانستان اتخاذ کرد و در آخرین سمت خود به عنوان سفیر آمریکا در افغانستان نقشی کلیدی در تحکیم دولت حامد کرزی بازی کرده‌است.

دکمه بازگشت به بالا