جهان

اظهارات سخنگوی کاخ سفید در مورد «راهبرد تازه آمریکا» در قبال ایران‎

سخنگوی کاخ سفید آمریکا می‌گوید: سخنان وزیر خارجه این کشور در مورد «فشارهای بی‌سابقه» علیه ایران، بیانگر راهبرد تازه دولتِ آمریکا در قبال تهران است.
سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، روز سه‌شنبه اول خرداد، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است: «توافق [اتمی با] ایران، یکی از بدترین توافق‌های تاریخ بود، و امنیت آمریکایی‌ها را تضمین نمی‌کرد». خانم سندرز ادامه داده است: که به همین دلیل رئیس‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، از آن خارج شد».
سخنگوی کاخ سفید بدون نام بردن از رسانه خاصی گفته است «رسانه‌ها گفتند ما برنامه‌ای [در قبال] ایران نداریم. اشتباه است! مایک پومپئو، وزیر خارجه، راهبرد تازه ما در قبال ایران را روز گذشته (روز دوشنبه) تشریح کرد. رئیس‌جمهوری اطمینان حاصل خواهد کرد که ایران هیچ راهی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد داشت».
روز دوشنبه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در جریان نخستین سخنرانی سیاست خارجی خود، گفت دولتش «شدیدترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد و اگر حکومت ایران رفتار خود را عوض نکند فشار تحریم‌ها افزایش خواهد یافت». پومپئو «۱۲ شرط» را برای مذاکره و دستیابی به توافق جدیدی با تهران تعیین کرده‌است.
او یک روز بعد اظهار داشت خواسته‌های واشینگتن از ایران برای تغییر رفتار، «درخواست‌های دشواری نیستند»، و اطمینان دارد که آمریکا می تواند با اتحادیه اروپا به یک رویکرد مشترک دیپلماتیک در قبال تهران دست پیدا کند.
سخنان وزیر خارجه آمریکا با استقبال شماری از متحدان آمریکا، از جمله دولت‌های رژیم صهیونیستی، امارات متحده عربی و بحرین روبه‌رو شده و شماری دیگر از متحدان آمریکا نیز، انتقادها و یا تردیدهایی را مطرح کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا