ایران

مجلس رسیدگی به لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم را دو هفته به تعویق انداخت

بررسی کلیات لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی تأمین مالی تروریسم، فضای مجلس را متشنج کرد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در دست اصولگرایان است، سه ماه فرصت داشت که نظرش را درباره این لایحه به مجلس ارائه کند؛ اما این کار را نکرد تا در روند تصویب آن وقفه ایجاد شود. مخالفان تهدید کردند که اگر این لایحه در دستور کار مجلس قرار گیرد، سالن مجلس را ترک خواهند کرد. سرانجام رئیس مجلس پیشنهاد داد که بررسی این لایحه، دو هفته به تعویق افتد و این پیشنهاد رأی آورد.
لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی تأمین مالی تروریسم از آن رو اهمیت دارد که «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) گفته است ایران باید با اصلاح قوانین مبارزه با تأمین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی شفافیت بیشتری به نقل و انتقالات مالی خود بدهد.
مخالفان دولت، به‌ویژه بخش‌های اقتصادی زیر نظر سپاه پاسداران نمی‌خواهند ایران به «گروه ویژه اقدام مالی» بپیوندد، زیرا آن‌ها معتقدند که فعالیت‌های اقتصادی سپاه و واحدهای وابسته به آن از این طریق آسیب می‌بینند.
قابل ذکر است که ایران، همواره از سوی مجامع بین المللی متهم به تامین مالی تروریسم در جهان و حمایت از گروه های شورشی و تروریستی در منطقه خاورمیانه است که از جمله این گروه ها، می توان به حزب الله لبنان، شورشیان حوثی یمن و حشدالشعبی عراق اشاره نمود.

دکمه بازگشت به بالا