جهان

«انتقاد شدید دبیرکل سازمان ملل» از عملکرد حزب‌الله لبنان

گزارش ها حاکی است که دبیرکل سازمان ملل از حزب‌الله لبنان، به‌عنوان مسلح‌ترین گروه شبه‌نظامی موجود، شدیدا انتقاد کرده‌ و خواستار آن شده، که این گروه از فعالیت‌های نظامی خود چه داخل لبنان، و چه خارج از آن کشور از جمله در سوریه، دست بردارد.
خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید، نسخه‌ای از گزارش آنتونیو گوترش به شورای امنیت سازمان ملل را رویت کرده است که در آن، دبیر کل ملل متحد از دولت لبنان و ارتش آن کشور خواسته است، «تمامی اقدامات لازم را انجام دهند، تا مانع از افزایش ظرفیت‌های شبه‌نظامیان حزب‌الله و دیگر گروه‌های مسلح، و دسترسی آن‌ها به جنگ‌افزار شوند».
آقای گوترش در بخشی دیگر از گزارش خود تاکید کرده‌است که فعالیت‌های حزب‌الله لبنان قطعنامه سال ۲۰۰۴ شورای امنیت و توافق «الطائف» را نقض کرده‌است.
قطعنامه سال ۲۰۰۴ شورای امنیت خواستار خلع سلاح گروه‌های شبه‌نظامی لبنان شده و توافق طائف نیز به جنگ داخلی ۱۵ ساله در لبنان پایان داد.
دبیر کل سازمان ملل می‌گوید «در یک کشور دمکراتیک، این یک ناهنجاری بنیادین است که یک حزب سیاسی، شاخه شبه‌نظامی هم داشته باشد، شبه‌نظامیانی که در قبال نهادهای دمکراتیک دولتی کشور خودشان هیچ مسئولیتی ندارند؛ ولی همزمان از این قدرت برخوردار هستند که کشور خود را به ورطه جنگ بکشانند».
آنتونیو گوترش در بخش دیگری از گزارش خود از «کشورهای حامی حزب‌الله لبنان در منطقه» خواسته است «به تغییر این گروه شبه‌نظامی به یک حزب سیاسی [بدون شاخه مسلح] و خلع سلاح آن کمک بکنند».
ایران، مهم‌ترین حامی گروه حزب‌الله لبنان است و به گفته حسن نصرالله (دبیر کل این گروه)، تمام هزینه های این حزب الله توسط تهران تامین می شود.

دکمه بازگشت به بالا