جهان

ورود خبرنگاران خارجی به کره شمالی برای گزارش پایان کار سایت اتمی

یک ماه پس از اعلام رسمی خبر پایان کار یک سایت آزمایش اتمی، توسط حکومت کره شمالی، گروهی از خبرنگاران خارجی روز سه ‌شنبه، اول خردادماه، از چین پا به شمال این کشور گذاشتند، تا پایان کار این تأسیسات را گزارش کنند.
خبرگزاری دولتی کره شمالی روز شنبه، اول اردیبهشت‌ماه، اعلام کرده بود، که این کشور تمامی آزمایش‌های اتمی و موشکی خود را، تعلیق کرده و یک محل و تاسیسات مربوط به آزمایش اتمی در شمال این کشور را خواهد بست.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در واکنش به اعلام این خبر از آن استقبال کرده.
خبرگزاری رویترز گزارش کرده، که گروهی متشکل از حدود ۲۰ خبرنگار و گزارشگر از شبکه‌هایی چون آسوشیتدپرس، سی ‌ان ‌ان، سی ‌بی ‌اس، راشاتودی، و تعدادی از خبرگزاری های کشور چین، وارد شهر وونسان در شمال کره شمالی شده‌اند.
این در حالی است که علاوه بر خبرگزاری رویترز، حکومت کره شمالی به رسانه‌های کره جنوبی نیز اجازه گزارش این خبر را نداده است.
دولت کره جنوبی در همین زمینه در بیانیه‌ای از این اقدام حکومت کره شمالی ابراز تاسف کرده، اما گفته که متوجه است که پیونگ‌ یانگ به «تعهد خود» برای بستن این سایت اتمی پایبند است.
این خبر درحالی اعلام می شود که از سوی دیگر رابطه نوپای کره شمالی و ایالات متحده در چند روز اخیر به دنبال موضع‌گیری دونالد ترامپ و واکنش رهبر کره شمالی به آن، قدری تیره و تار شده و حتی برنامه دیدار آنها در ماه آینده میلادی اندکی با ابهام روبروست.

دکمه بازگشت به بالا