ایران

واکنش‌ها به سخنان پومپئو در مورد «شدیدترین تحریم‌ها» علیه ایران

اظهارات مایک پومپئو (وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا ) در مورد ایران، با استقبال شماری از کشورهای پیرامون خلیج و انتقادهایی از سوی برخی دیگر متحدان آمریکا روبه‌رو شده‌است.
مایک پمپئو، در نخستین سخنرانی سیاست خارجی خود در مقام وزیر خارجه آمریکا، گفت: دولتش «شدیدترین تحریم های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد و اگر حکومت ایران، رفتار خود را عوض نکند، فشار تحریم‌ها افزایش خواهد یافت». آقای پومپئو «۱۲ شرط» را برای مذاکره و دستیابی به توافق جدیدی با تهران تعیین کرده‌است.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در موضعی مخالف، با تاکید بر این موضوع که توافق اتمی ایران، برجام، «هیچ جایگزینی ندارد» گفته است: «پومپئو در سخنرانی خود مشخص نکرد چطور خروج از برجام منطقه را در خصوص اشاعه تسلیحات هسته‌ای امن‌تر کرده یا خواهد کرد و ما را چگونه برای تاثیرگذاری بر اقدامات ایران خارج از چارچوب برجام در موقعیت بهتری قرار خواهد داد».
اما امارات متحده عربی از گفته‌های پومپئو استقبال کرده‌است. وزیر مشاور در امور خارجی آن کشور، می‌گوید: «تلاش‌های یک‌پارچه تنها راهی‌ست که به ایران نشان می‌دهد از توسعه‌طلبی و تاخت و تازش دست بردارد».
وزیر خارجه بحرین، راهبرد ارائه‌شده از سوی وزیر خارجه آمریکا را نشان‌دهنده عزم آن کشور برای مقابله با خطرات ناشی از سیاست‌های ایران در منطقه دانسته و اعلام کرده با سیاست‌های ایالات متحده در قبال ایران همراهی خواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا