ایران

سازمان پزشکی قانونی ایران: امکان احراز هویت جسد مومیایی به ما داده نشد

احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران، روز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت گفته است، امکان شناسایی و احراز هویت، جسد مومیایی که در طرح توسعه آستان عبدالعظیم حسنی، در شهر ری کشف شد، به این نهاد قضایی داده نشده است.
به گزارش ایرنا، احمد شجاعی گفته است، « امکان شناسایی و احراز هویت جسد مومیایی، که در عملیات حفاری در مقبره عبدالعظیم حسنی در شهر ری کشف شده بود، برغم انتظار فراوان و فراهم شدن تمهیدات لازم، به این نهاد داده نشد.»
وی اضافه کرده است:«این در حالی است که مقدمات و تمهیدات لازم برای احراز هویت جسد مومیایی در سازمان پزشکی قانونی انجام شده بود و این نهاد قضایی آمادگی داشت که در کمترین زمان ممکن این جسد مومیایی را شناسایی کند.»
صبح روز سوم اردیبهشت برخی از سایت‌ها خبر دادند که در طرح توسعه مقبره عبدالظیم حسنی در شهرری یک جسد «مومیایی» کشف شده که احتمال دارد جنازه رضا شاه، بنیانگذار سلسله پادشاهی پهلوی، باشد.
با این حال ساعاتی بعد مصطفی آجرلو، مدیرکل روابط عمومی آستان عبدالعظیم حسنی، اعلام کرد که جسد کشف شده «باقی مانده از یک جسد طبیعی است» و «چهره آن قابل تشخیص نیست».
این در حالی است که رضا پهلوی (نوه رضا شاه) اعلام کرد، به احتمال قوی جسد پیدا شده، پیکر پدربزرگش، رضاشاه موسس سلسله پهلوی است.
اما از همان زمان گزارش‌های ضدونقیضی درباره سرنوشت این پیکر منتشر شده است و در حالی که مقامات سازمان میراث فرهنگی می‌گفتند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این مومیایی تصمیم خواهد گرفت، فرماندار شهر ری اعلام کرد که این جسد دفن شده است.

دکمه بازگشت به بالا