جهان

جان بولتون: تغییر رژیم ایران در دستور کار دولت ترامپ نیست

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا که پیشتر، پیشنهاد فشار واشینگتن برای تغییر رژیم در ایران را مطرح کرده بود٬ می‌گوید: این موضوع در حال حاضر در «دستور کار» دولت دونالد ترامپ قرار ندارد.
جان بولتون در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «ای ‌بی ‌سی» که روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت پخش شد، گفت: دستور کار دولت فعلی آمریکا این است که «مطمئن» شود ایران «هرگز» به توانایی دستیابی به تسلیحات هسته‌ای «نزدیک» نمی‌شود.
وی پیشتر در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ‌ان‌ ان در پاسخ به این سوال که، پیش از این، درباره ضرورت «تغییر رژیم» ایران صحبت کرده، گفته بود: در سال‌های گذشته که فردی «آزاد» بود٬ در این زمینه مطالب زیادی نوشته و مطرح کرده است.
جان بولتون که ماه مارس از سوی دونالد ترامپ به عنوان جانشین هربرت مک‌مستر٬ مشاور امنیت ملی کاخ سفید انتخاب شد٬ به سی‌ان‌ان همچنین گفته: «موقعیتی که اکنون من در آن قرار دارم این است که مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری هستم. من تصمیم‌گیرنده امنیت ملی نیستم. ایشان (ترامپ) تصمیم‌گیرنده است و مشورتی که من به ایشان می‌دهم بین ماست».
اظهارات تازه مشاور امنیت ملی ترامپ در حالی مطرح شده که وی ماه ژانویه در گفت‌و‌گو با شبکه فاکس‌نیوز گفته بود دولت آمریکا باید اقداماتی از جمله افزایش فشار اقتصادی به ایران و حمایت از مخالفان حکومت انجام دهد.
بولتون با بیان اینکه «ما کارهای زیادی می‌توانیم انجام دهیم و باید انجام دهیم»٬ افزوده بود که «هدف نهایی ما باید تغییر رژیم در ایران باشد».
آقای بولتون در سال ۲۰۱۵ نیز در یادداشتی برای روزنامه «نیویورک تایمز» خواستار حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران شده بود و در سال ۲۰۱۶ نیز با آنکه احتمال می‌رفت به عنوان وزیر خارجه برگزیده شود٬ از تغییر رژیم در ایران سخن گفته بود.

دکمه بازگشت به بالا