اخبارایران

انتخاب شهردار پایتخت پس از کش وقوس های فراوان

شورای شهر تهران روز یکشنبه (۲۳ اردیبهشت/ ۱۳ مه)  در جلسه ای  با ۱۹ رأی موافق محمدعلی افشانی را به عنوان شهردار پایتخت انتخاب کرد.

به گزارش تارنمای شبکه جهانی کلمه، دراین جلسه ، سمیع‌الله حسینی‌مکارم، رقیب آقای افشانی بود که تنها یک رأی به دست آورد و یک عضو شورا (احمد مسجدجامعی) نیز رأی سفید داد.

فعالیت آقای افشانی پس از صدور حکم وزیر کشور آغاز خواهد شد.

در طول یک ماه اخیر ابتدا هفت تن و سپس چهار نفر، شامل محمدعلی افشانی، محمود حسینی، سمیع‌الله حسینی مکارم و پیروز حناچی، به عنوان گزینه‌های تصدی شهرداری تهران انتخاب شدند و در نهایت، اعضای شورای شهر دو نفر را به عنوان نامزدهای اصلی انتخاب کرده بودند.

آقای افشانی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی عمران از دانشگاه شیراز است. او در سال ۷۹ در اولین دوره کارشناسی ارشد مدیریت (MBA) در دانشگاه شریف ثبت نام کرد و در سال ۸۲ مدرک گرفت.

وی از سال ۱۳۸۷ به عضویت شورای مرکزی ۵۵ نفره حزب اعتماد ملی در آمد که یکی از مهم‌ترین احزاب اصلاح‌طلب ایران در اواخر دهه ۸۰ به شمار می‌رود، اما پش از آن کمتر نام او، به عنوان چهره‌ای سیاسی مطرح بوده است.

محمدعلی افشانی، ۵۹ ساله، متولد استان کهگیلویه و بویراحمد است و در دولت یازدهم استاندار فارس بوده است. او همچنین معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و رئیس سابق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایران بوده است. محمدعلی افشانی معاونت استانداری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و سمنان را نیز در کارنامه خود دارد.

انتخاب محمدعلی افشانی درحالیست که وی جایگزین محمدعلی نجفی می‌شود که حدود یک ماه پیش در رویدادی خبرساز از مقام خود کنار رفت.

محمدعلی نجفی ۱۹ مرداد سال گذشته به عنوان شهردار پایتخت ایران انتخاب شد و در گزارشی که در دی‌ماه همان سال به شورای شهر ارائه کرد، محمدباقر قالیباف، شهردار سابق، و مدیران او را به مواردی چون «هزینه کردن بودجه شهرداری در انتخابات ریاست جمهوری»، «استخدام ناگهانی ۱۳ هزار نفر در آستانه انتخابات»، «خیانت در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری» و «واگذاری سلیقه‌ای ۶۷۴ ملک» متهم کرد.

پس از آن گزارش‌هایی درباره افزایش فشار بر محمدعلی نجفی برای کناره‌گیری از سمتش منتشر شد . پس از کش و قوس‌های فراوان، شورای شهر تهران سرانجام در ۲۱ فروردین استعفای او را پذیرفت.

پیشتر ،مصطفی تاج‌زاده، از مقامات پیشین دولت محمد خاتمی ، تلویحاً دلیل استعفای محمدعلی نجفی را فشارهای  علی خامنه‌ای و نزدیکانش دانست و برخی از منابع خبری نیز «فشارهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران» را دلیل استعفای شهردار تهران ذکر کردند.

 

دکمه بازگشت به بالا