جهان

روسیه بار دیگر از تحویل پدافند هوایی اس-‌۳۰۰ به سوریه خودداری کرد

مشاور نظامی رییس‌جمهوری روسیه می‌گوید: تاکنون در مورد تحویل سامانه‌های پدافند هوایی اس-‌۳۰۰ روسیه به سوریه صحبتی نشده است.
ولادیمیر کوژین، مشاور نظامی ولادیمیر پوتین، با بیان اینکه مسکو سامانه پدافند هوایی اس-‌۳۰۰ را در اختیار سوریه قرار نمی‌دهد، تصریح کرد: نیروهای مسلح نظام سوریه هر آنچه که نیاز داشته باشند، در اختیار دارند.
ولادیمیر کوژین که با نشریه روسی ایزوِستیا گفتگو کرده، تاکید می‌کند: مسکو در حال تجهیز دمشق به موشک‌های اس-‌۳۰۰ نیست و مذاکره برای تحویل هم انجام نشده است.
گفتنی است: در پی حملات موشکی آمریکا، بریتانیا و فرانسه به سوریه در روز ۱۴ آوریل، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسی گفته بود ممکن است مسکو در موضوع ارسال سامانه‌های ضدموشکی اس-‌۳۰۰ به دمشق تجدیدنظر کند.
همزمان، نشریه کمرسانت چاپ روسیه هم به نقل از دو مقام نظامی-سیاسی در روسیه نوشته بود: مساله تحویل سامانه اس-‌۳۰۰ به سوریه که تنها در سطح سیاسی مطرح بود، هم اکنون حل شده است و این تسلیحات در اختیار دمشق قرار خواهد گرفت.
روسیه در سال ۲۰۱۰ قرارداد فروش سامانه پدافند موشکی اس-‌۳۰۰ با سوریه را به امضا رساند، اما این قرارداد، در آن زمان لغو؛ و مبلغ پیش‌فروش به سوریه بازگردانده شد.
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، بارها از قرارداد فروش موشک اس-‌۳۰۰ به سوریه دفاع کرده و در سال ۲۰۱۳ گفته بود تمام قراردادهای نظامی امضا شده با سوریه مطابق با قوانین بین‌المللی است.
با این حال؛ دولت مسکو، بار دیگر در تصمیم خود تجدید نظر کرده و گفته قصد ندارد این سامانه پدافند موشکی را به سوریه تحویل دهد.
گفتنی است: گزارش‌ها از تهران حاکیست که مقام های ایرانی از احتمال چرخش سیاست‌های روسیه در قبال سوریه و ایران، ابراز نگرانی کرده اند.
در همین رابطه، از سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نقل شده که گفته کشورش خواهان حفظ توافق هسته ای است، اما در کنار آن معتقد است نیاز به یک توافق الحاقی است که نگرانی های غرب را در مورد برنامه موشکی ایران و نقشش در خاورمیانه و سوریه برطرف کند. این چیزی است که ایران تا کنون در مقابل آن مقاومت کرده است.

دکمه بازگشت به بالا