جهان

دو شرکت حمل و نقل دریایی به ادامه همکاری با ایران، ابراز تردید کردند

به دنبال تصمیم آمریکا به خروج از توافق هسته‌ای ایران و برقراری مجدد تحریم‌ها علیه نظام تهران، دو شرکت بزرگ حمل و نقل دریایی، مائرسک لاین و ام اس سی، در قراردادهای خود با ایران تجدید نظر می‌کنند.
این در حالیست که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، سه‌شنبه گذشته با پایان ضرب‌الاجلی که در مورد اصلاح توافق هسته‌ای ایران تعیین کرده بود، رسماً خروج کشورش را از برجام اعلام کرد و به دولت خود دستور داد تا در موعد مقرر تحریم‌ها علیه ایران را به اجرا بگذارد.
تحریم‌هایی که به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، به تدریج و در دو دوره ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه بار دیگر برقرار خواهند شد.
شرکت ام اس سی که دفتر مرکزی آن در سوئیس است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «در حال بررسی و تجدید نظر در خدمات، عملیات و مناسبات تجاری است تا هر گونه تأثیر زمان‌بندی را که دولت آمریکا اعلام کرده، مشخص کند».
این شرکت در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ خدمات خود را تعلیق کرد و زمانی که مناسبات با ایران را از سر گرفت از کشتی‌های کوچک متعلق به شرکت‌های ثالث منطقه‌ای برای حمل و نقل بار بین ایران و مرکز حمل و نقل دریایی جَبَلْ علی در امارات متحده عربی استفاده می‌کرد.
بر پایه‌ی این گزارش؛ شرکت ام اس سی پذیرش سفارش برای حمل برخی از محموله‌ها را که ممکن است تحت تأثیر تحریم‌ها قرار بگیرند، متوقف کرده است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است که واشنگتن در مورد هر گونه فروش، انتقال و حمل و نقل مستقیم و یا غیرمستقیم سرب سیاه و فلزات خام یا نیمه پالایش شده از جمله آلومینیوم، فولاد، ذغال سنگ و نرم‌افزار تولیدات صنعتی به ایران و یا از ایران به خارج اعمالِ تحریم خواهد کرد.
در این باره شرکت دانمارکی مائرسک لاین نیز در بیانیه جداگانه‌ای گفته که پذیرش سفارش حمل و نقل محموله‌هایی را که در فهرست وزارت خزانه‌داری آمریکا قید شده، متوقف کرده است.
این شرکت در بیانیه خود تصریح کرده که «حضور ما در ایران محدود است. ما رویدادها را در آینده در نظر گرفته و تأثیر آن روی فعالیت‌های شرکت را ارزیابی خواهیم کرد».
گفتنی است: بخش بنادر و کشتیرانی ایران از جمله شرکت ملی نفت‌کش ایران یک بار دیگر از روز چهار نوامبر مورد تحریم آمریکا قرار خواهند گرفت.

دکمه بازگشت به بالا