ایران

انتشار نامه «بسیار محرمانه» روحانی در پی انتقاد او از فیلتر شدن تلگرام

کمتر از یک هفته پس از انتقاد صریح حسن روحانی، از فیلتر شدن تلگرام، ۱۷ اردیبهشت، یک نامه سابق او به وزیر ارتباطات در این باره منتشر شده.
در این نامه بر «پیگیری جدی» تقویت پیام‌ رسان‌های داخلی، و «الزام دستگاه‌های حکومتی برای استفاده از شبکه‌های پیام‌رسان داخلی، در امورد اداره کشور» تأکید شده ‌است.
آن طور که در شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر اشاره شده، این نامه با مهر «خیلی محرمانه»؛ روز دوشنبه «به رؤیت» نمایندگان مجلس رسیده است.
پس از چندین هفته گمانه‌زنی و انتشار گزارش‌های متعدد از احتمال بالای فیلتر شدن تلگرام، دادسرای فرهنگ و رسانه تهران، هفته گذشته با صدور دستور مسدودسازی این پیام ‌رسان، از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی در ایران خواست، از روز دوشنبه، دهم اردیبهشت، این دستور را اجرا کنند.
در واکنش به صدور این حکم، حسن روحانی، رئیس جمهور، روز جمعه، ۱۴ اردیبهشت، در پیامی تاکید کرد که دولت او نقشی در مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام نداشته و آن را اجرا نکرده است.
آقای روحانی در متنی در اینستاگرام خود نوشت: «سیاست دولت یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ایجاد فضای امن مجازی بوده و نه امنیتی. تاکنون هیچ شبکه اجتماعی و یا پیام‌رسانی توسط این دولت مسدود نشده و نخواهد شد. فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نیز نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تایید دولت است.»
این موضع‌گیری روشن حسن روحانی به انتقادهای بسیار در طیف اصولگرایان و همین طور در شبکه‌های اجتماعی دامن زد و خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، تا آنجا پیش رفت که از این اقدام او با عنوان «ژست مخالفت» یاد کرد.
به نظر می‌رسد انتشار نامه محرمانه رئیس دولت به وزیر ارتباطات نیز در همین راستا اتفاق افتاده باشد؛ نامه‌ای که گفته می‌شود حاوی حکم رئیس جمهور برای فیلتر شدن تلگرام است و انتقاد بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته که حسن روحانی را به «دورویی» و «دروغگویی» متهم می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا