ایران

سفیر سابق آذربایجان در تهران: در ایران معضل قومیتی وجود دارد

سفیر سابق جمهوری آذربایجان در تهران ابراز داشت که در ایران معضل قومیتی وجود دارد و این مشکل هر روز خود را به نوعی نشان می‌دهد.
پرفسور نصیب نصیبلی استاد دانشگاه آنکارا و سفیر سابق جمهوری آذربایجان در تهران طی سخنانی در کنفرانسِ موسوم به «قیام خونین ۲۲ می در آذربایجان جنوبی و اثرات سیاسی و اجتماعی آن» اظهار داشت: در ایران معضل قومیتی وجود دارد و این مشکل هر روز خود را به نوعی نشان می‌دهد.
کنفرانس مذکور با حضور اساتید، پژوهشگران و دانشجویانی از ترکیه و ایران در سالن کنفرانس دانشگاه ییلدریم بایزید آنکارا برگزار شد. پرفسور نصیبلی به عنوان یکی از سخنرانان این کنفرانس اظهار داشت: «ایران کشور اقوام مختلف است. تمام آنها در آن‌سوی مرز دارای خویشاوند هستند. در میان این اقوام، تعداد ترکها از همه بیشتر است.»
وی با اشاره به سفر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه سابق ایران به ترکیه، به نقل از این مقام بلندپایه ی ایرانی اظهار داشت که «حدود ۴۰ درصد از جمعیت ایران را ترک‌ها تشکیل می دهند.»
سفیر سابق جمهوری آذربایجان در تهران افزود: «ایران در زمینه اقوام دارای معضلات حل نشده بسیاری است. وی همچنین ابراز داشت: «ترک‌های آذربایجانی در ایران از سرنوشت دردناکی برخودار بوده اند.»
سفیر سابق جمهوری آذربایجان در تهران با اشاره به شعارهایی که در شهرهای مختلف ایران علیه ترک‌ها سر داده می شود، تصریح کرد که این شعارها، نشان می دهد که در این ایران قومیت‌گرایی وجود دارد.»
نصیب نصیبلی، این امر را حاصل اجرای سیاست‌های قومیت‌گرایانه زمامداران ایران برشمرد.

دکمه بازگشت به بالا