ایران

انتقاد نمایندگان کرمانشاه و بوکان از بسته ماندن مرزها به روی کولبران

در حالی که اعتراض‌ها به محدود شدن ورود کالا از مرزهای غرب و شمال غرب ایران، و افزایش تعرفه‌ها در این منطقه همچنان ادامه دارد، نمایندگان کرمانشاه و بوکان در مجلس، از اینکه برخلاف وعده‌های قبلی، مرزها همچنان به روی کولبران بسته است، انتقاد کردند.
قاسم جاسمی، نماینده کرمانشاه در مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری «خانه ملت»، با اشاره به اینکه، «ممر درآمد مردم این استان‌ها از طریق مرز، کوله‌بری و تجارت است»، از تصمیم وزارت کشور در این زمینه انتقاد کرد.
اجرای طرح «مبادلات مرزی با کارت پیله‌وری» که بستن مرزها به روی کولبران و همچنین افزایش تعرفه‌های گمرکی را، به همراه داشت، از نهم اسفند ۹۶ و از بازارچه سیرانبند در بانه، در استان کردستان، آغاز شد.
اجرای این طرح با اعتراض گسترده کولبران و مغازه‌داران شهرهای مختلف در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی روبه‌رو شد.
اعتراض‌ها از روزهای ابتدایی فروردین آغاز شد و معترضان در برخی شهرها به‌صورت نمادین، در کوچه‌ها و خیابان‌ها «سفره خالی» پهن کردند.
قاسم جاسمی، نماینده کرمانشاه در مجلس، بدون اشاره به جزئیات، بر «شرایط کشور در سال ۹۷» تأکید کرده و از وزارت کشور و مسئولان امور مرزی خواسته است که «جدیت بیشتری در کار خود داشته باشند».
محمدقسیم عثمانی، نماینده بوکان در مجلس نیز گفته است: پس از نوشتن چندین نامه به وزیر کشور و رئیس مجلس درباره بسته شدن معابر مرزی، و پس از چندین تذکر در صحن علنی مجلس، «در نهایت اعلام کردند که حداقل معابر کولبری را باز می‌کنند ولی هنوز از تحقق این وعده خبری نیست».
محمد قسیم عثمانی همچنین گفته است: «هنوز نمی‌دانیم که چه کسی این تصمیم را گرفته است؟! چون مسئولان به یکدیگر پاس می‌دهند ولی ما وزیر کشور را مسئول می‌دانیم. مسئولین باید بیایند وضع زندگی مردم را ببینند و بعد تصمیم بگیرند».
پیش از این چند نماینده دیگر مجلس نیز از بسته شدن مرزها به روی کولبران و افزایش تعرفه‌ها بشدت انتقاد کرده بودند.
مغازه‌داران و کسبه شهرهای غربی ایران خواستار تخفیف ۵۰ درصدی در تعرفه‌های گمرکی هستند و در همین رابطه بارها اقدام به تجمع اعتراضی نموده‌اند.
از سوی دیگر برخی رسانه‌های محلی از بازداشت چند تن از مغازه‌داران و معترضان خبر داده‌اند؛ موضوعی که نه‌تنها از تجمعات اعتراضی مغازه‌داران و کسبه بازارهای غربی نکاسته، بلکه بر میزان اعتراضات افزوده است.
بنابر گزارش‌ها، یکی از بازداشت‌شدگان؛ جوانی به نام «یادگار صادقی» بود که ۲۹ فروردین پس از سوال از سعید جلیلی، نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی،‌ بازداشت شد.

دکمه بازگشت به بالا