اخباراهل سنتایران

سپاه پاسداران با توزیع سلاح درشهرهای بلوچ نشین، به دنبال چیست ؟

خبرهای رسیده به گزارشگر شبکه جهانی کلمه ، فاش می سازد که سپاه پاسداران ونهادهای وابسته به آن در راستای از بین بردن وحدت برخی از اقوام داخل کشور ، اقدام به توزیع سلاح دربین آن ها می کنند.

به گزارش تارنمای شبکه جهانی کلمه ، منابع مدنی ومذهبی در داخل کشور اظهار نگرانی می کنند که اقدام یاد شده سپاه ، سبب افزایش تفرقه در بین اقوام می شود .

در همین راستا، گزارش شده از مناطقی که طرح یاد شده در آن پیاده می شود ، استان سیستان وبلوچستان ومناطق بلوچ نشین استان گلستان است .

سپاه با برنامه اطلاعاتی گسترده سعی دارد که یکپارچگی استان سیستان بلوچستان ودیگر مناطق بلوچ نشین را از بین ببرد . پیشتر(۲۷ آبان ۱۳۹۵) ، سردار حسین معروفی فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان فاش ساخته بود در حال حاضربیش از ۸۰۰ گروه بسیجی در حوزه اشراف اطلاعاتی استان فعال است. او همچنین گفته بود: هزار و ۱۳۸ حلقه صالحین تخصصی در سطح استان وجود دارد و در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر نیروی بسیجی در حلقه‌های صالحین عام و خاص استان فعالیت دارند.

در همین حال، علمای اهل سنت استان های سیستان وبلوچستان وگلستان به نیابت از طیف های مدنی و مذهبی ، بارها نسبت به به توزیع سلاح  در بین مردم هشدار داده اند .

در همین ارتباط ، در جدیدترین موضع ، مولانا محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزاد شهر نیز با هشدار نسبت به توزیع سلاح در بین اقوام بلوچ، اظهار داشت:  یکی از اشتباهاتی که در بلوچستان رخ داد توزیع بی مورد سلاح در بین اقوام بود که به خاطر نزاع های جزیی کشتار به راه انداختند. به گفته این مقام سرشناس مذهبی ،توزیع سلاح در بین مردم، دفاع را به ارمغان نمی آورد و امنیت را هم نیز پايدار نخواهد کرد.

مولانا گرگیج در بخشی از خطبه های نماز جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷شهرستان آزادشهر از طرح توزیع سلاح در بین اقوام بلوچ خبر داد و برخی افراد قصد دارند اقوام بلوچ گلستان را مسلح کنند ما هرگز چنین امری را نمی پسندیم و قبول نخواهیم کرد.

به گفته ایشان ، هر کسی چنین طرحی را عملی کند به کشور و مردم خیانت کرده است.  مولانا گرگیج  افزود :ما از وزارت كشور و نیروهای امنیتی می خواهیم که جلوی افرادی که در بین مردم سلاح توزیع می کنند را بگیرند؛ ما پشتیبان چنین افرادی نیستیم و اجازه نمی دهیم که چنین مسایلی در سطح استان ما حاکم شود.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش خطاب به ریش سفیدان بلوچ اظهار کرد: بنده به ریش سفیدان توصیه می کنم به جای اینکه به دست جوانان اسلحه بدهند آنان را به دانشگاه بفرستند تا تحصیلات عالی را فرا گیرند زیرا این مایه شرمساری است که دو طایفه بلوچ درگیری مسلحانه داشته باشند، قطعا بدانید چاقو گرفتن ومسلح شدن برای بلوچ عار است.

مولانا گرگیج در ادامه با اشاره به تیراندازی مستقیم برخی ماموران انتظامی و کشته شدن شهروندان بلوچ در بلوچستان گفت: حقوق اقوام رعایت شود زیرا تا زمانی که حقوق شهروندی رعایت نشود هرگز صلح و توسعه امکان پذیر نخواهد شد، جای تاسف است که هر روز در بلوچستان یک جوان به خاطر حمل بیست لیتر گازوییل و چند کیسه برنج که برای امرار معاش مجبور به این کار هستند مورد حمله نیروهای انتظامی قرار می گیرند و کشته می شوند.

گفته های مولانا گرگیج در حالیست که پیشتر ، علمای استان سیستان وبلوچستان از جمله مولانا محمد یوسف حسین پور مدیر عین العلوم و امام جمعه گشت و مولوی طیب ملازهی امام جمعه مسجد نور ایرانشهر طرح  توزیع سلاح در بین مردم را محکوم وآن را از علت های نا امنی در منطقه چون، قتل و سرقت های مسلحانه دانسته بودند .

لازم به اشاره است که سپاه پاسدارن از سال ۸۸ به طور رسمی امنیت بلوچستان را به دست گرفته است و در این مدت به بهانه بومی سازی امنیت در بین مردم و طوائف مختلف سلاح توزیع کرده است که این اقدام باعث بروز نا امنی های جدی در بین مردم شده است.

دکمه بازگشت به بالا