ایران

احتمال تحریم ایران، بهای نفت را افزایش داد

نگرانی از تحریم ایران و بحران اقتصادی و سیاسی در ونزوئلا، قیمت نفت خام در بازار جهانی را افزایش داده است.
در معاملات بازار نفت در روز پنجشنبه، ٦ اردیبهشت (٢٦ آوریل)، بهای نفت خام از نوع برنت آمریکا، با ٤٢ سنت افزایش به ٧٤ دلار و ٤٢ سنت رسید، که دلیل آن تقاضای بالا و نگرانی از کمبود نفت در آینده بود. این بالاترین بهای نفت خام برنت از دسامبر سال ٢٠١٤ بوده است.
در ماه فوریه سال جاری، نفت برنت حدود بشکه‌ای ٦٢ دلار معامله شد که در مقایسه با حدود ٣١ دلار در ژانویه سال ٢٠١٦، افزایش قابل توجهی نشان می‌داد.
تحلیلگران بازار نفتی نگرانی از بازگشت تحریم نفتی ایران از سوی ایالات متحده را عامل اصلی افزایش بهای نفت خام دانسته‌اند. قرار است رئیس جمهور آمریکا، روز ١٢ مه/ ۲۲ اردیبهشت تصمیم نهایی خود درباره برجام را اعلام کند.
همچنین، کاهش تولید نفت ونزوئلا، که مانند ایران از اعضای اوپک و یکی از تولیدکنندگان عمده نفت است، بر نگرانی از کاهش عرضه در آینده افزوده است. بحران سیاسی و اقتصادی ونزوئلا باعث شده است تا تولید نفت خام این کشور از حدود ٢.٥ میلیون بشکه در روز در اوایل سال ٢٠١٦ به حدود ١.٥ میلیون بشکه در روز در ماه جاری کاهش یابد.
در همین‌حال، انتظار بهبود تقاضا همراه با نگرانی در مورد کاهش عرضه باعث تمایل معامله‌گران نفتی به خرید بیشتر و در نتیجه، افزایش قیمت شده است.

دکمه بازگشت به بالا