اخبارتازه‌های سیاسی

نگرانی تهران از بحران برجام … تهدید محسن رضایی به خروج از NPT

“محسن رضايى” دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران تهديد كرد ،در صورت خروج آمریکا از توافق برجام، تهران نیز  از NPT خارج خواهد شد.  او همچنین گفت :صحبت های آقای ظریف و شمخانی در موضوع خروج آمریکا از برجام کاملا جدی است.

این واکنش در حالیست که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت گفته است، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا از توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران، برجام، خارج خواهد شد.

به گزارش وبگاه شبکه جهانی کلمه ، آقای رضایی، امروز ( پنجشنبه ) در نشستی خبری  درباره  علت خروج از NPT، اظهار کرد : ما هزینه های زیادی را در برجام انجام داده ایم و حاضر نیستیم هزینه هایمان بی فایده بماند و وارد هزینه های جدیدی شویم. به گفته وی ،  خروج ایران از NPT طبق مفاد آن قانونی است.

او در مورد مشکلات اقتصادی ایران نیز گفت ، بخشی از مشکلات ما مربوط به تحریم های اقتصادی است که در مبادلات ارزی ما اخلال ایجاد شده است. یکی از دلایل آن این است که آمریکایی ها در اجرای برجام هم سنگ اندازی می کنند.

وی اضافه کرد :ضعف مدیریت اقتصادی در ایران و تفکر اشتباه برخی مسوولان در مواجهه با مشکلاتی نظیر بحران ارزی هم از مشکلات ماست .

آقای رضایی  در بخشی دیگر از نشستش درباره همکاری ها با اروپا پس از برجام ، اظهار کرد: در ابتدای کار اروپایی ها کارشکنی های آمریکا، مانع سرمایه گذاری های جدید شد. امریکایی ها با بانک های اروپایی تماس گرفته اند و آنها را هراسان کرده اند و بخش خصوصی اروپایی را از سرمایه گذاری در ایران بر حذر داشته اند.

در همین حال،  رئیس‌جمهوری فرانسه که برای دیداری سه روزه از آمریکا به واشینگتن رفته است، در دانشگاه جرج واشینگتن اظهار داشت: نمی دانم رییس جمهوری شما چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد، اما به نظرم او به دلایل مسایل داخلی، خود را از این توافق خلاص خواهد کرد.

امانوئل مکرون با این حال خروج از برجام را «اشتباه» دانسته، ولی گفته است، فرانسه و دیگر کشورها باید خود را برای آن اماده کنند.

او همچنین گفته که با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران تلفنی تماس خواهد گرفت تا درباره دور بعدی مذاکرات دیپلماتیک گفت وگو کند.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا