اخبارایران

متفکراصلاح طلب: اگر دادستان ونمایندگان مجلس در انفرادی بودند، زندان را درک می کردند

“عمادالدین باقی”، متفکرمعارض “اصلاح طلب” که سال ها ،عمر خود را در زندان های نظام ولایت فقیه گذرانده ، وضعیت زندان های کشور را وخیم گزارش می دهد و سلول های انفرادی آن را نیز سخت تر توصیف می کند . وی از شکنجه های دوران انفرادی با عنوان “شکنجه سفید یاد می کند .

به گزارش وبگاه شبکه جهانی کلمه ،  این چهره برجسته اصلاح طلب  در مصاحبه ای که روزگذشته ازوی منتشر شده ،با اظهار تاسف از اعمال شکنجه در زندان کشور می گوید ، قانون اساسی گفته هر نوع شکنجه‌ای ممنوع است. قانون اساسی اصل داشتن وکیل را به‌طور مطلق بیان کرده اما مگر این عملی می‌شود.

این متفکر اصلاح طلب معتقد است ، شکنجه‌ی سفید به‌مراتب بدتر از شکنجه‌ی جسمی است. مثلاً اگر کسی را یکماه در سلول انفرادی نگاه ‌دارید بدتر از این است که صد ضربه با کابل بزنید.

وی  با نقد سخنان برخی از نمایندگان مجلس وهمچنین قضات قوه قضائيه، مى گوید:  یکی از نماینده‌ها چون زندان نرفته نمی‌فهمد چه می‌گوید. می‌گفت که دکتر کاووس سید امامی چون استاد دانشگاه بود اتاق بهتری هم به او دادند. این نمی‌فهمد که وقتی در سلول انفرادی هستی حتی اگر اتاقت خوب باشد غذای خوب هم در اختیارت قرار دهند این از شکنجه بودن آن کم نمی‌کند.

او با اشاره به بحث کشته شدن دکتر کاووس سید امامی در زندان ، می گوید، من دراین‌باره بحثی را مطرح کردم و گفتم کسانی که دنبال اثبات خودکشی‌اند ازجمله دادستان هم که روی آن پافشاری می‌کند فکر می‌کند اگر خودکشی هم اثبات شد داستان تمام می‌شود. اتفاقاً به نظر من تازه شروع می‌شود.

به گفته ی آقای باقی، وقتی می‌گویید خودکشی کرده، فرد، مورد سؤال نیست بلکه آنچه مطرح می‌شود این است که چه سیستم رفتاری وجود دارد که زندانی را به اینجا می‌رساند و باوجوداینکه جان برایشان شیرین است اما مرگ را بر زندگی خود ترجیح دهند.

این متفکر اصلاح طلب تاکید می کند :به همین جهت وقتی مسوولان مربوطه بر بحث خودکشی انقدر مصرند اتفاقاً راه را باز می‌کنند تا ما سؤالات جدی‌تری مطرح کنیم. این خودکشی‌ها هم یکی دوتا نیست، به کرات اتفاق افتاده. آقای دکتر امامی هم آدم معمولی نبود آدمی بود که سرد و گرم روزگار را چشیده بود.

آقای باقی ادامه می دهد :من اظهارنظر برخی از نمایندگان را که دیدم متأسف شدم ازاین‌جهت که درکی از زندان ندارند. اگر خودشان یک هفته انفرادی رفته بودند حتما نگاهشان فرق می‌کرد. مثلاً اگر خود آقای دادستان یک هفته انفرادی تحمل کرده بود مطمئنم در این داستان موضع دیگری می‌گرفت.

سخنان آقای باقی در مورد کاووس سیدامامی درحالیست  است که در هفته اخیر، وکیل خانواده کاووس سیدامامی خبر داد در گزارش اولیه پزشک قانونی کبودی در بدن و جای تزریق پوستی روی جسد مشهود بود.

بنا به نوشته تارنمای شبکه جهانی کلمه ، دو ماه و نیم پس از مرگ این فعال محیط زیست در زندان اوین، پیام درفشان وکیل خانواده کاووس سیدامامی در گفتگو با “کمپین حقوق بشر” اعلام کرد:درگزارش اولیه پزشکی قانونی،میزان کبودی‌ها درنقاط مختلف بدن،جای تزریق پوستی روی جسد و وضعیت جمود نعش که زمان فوت را نشان می‌دهد، مشهود بود.

در همین حال ، وکلای خانواده آقای سید امامی خواستار آن شده‌اند که مشخص شود علت دقیق مرگ، کدام یک از موارد «خفگی، سکته یا مسمومیت دارویی» بوده است.

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و مدیر بنیاد حیات وحش ایرانیان روز چهارم بهمن‌ماه سال ۹۶ به همراه چند تن دیگر از فعالان محیط زیست بازداشت شد و ۱۹ بهمن ماه ۹۶ در زندان اوین درگذشت. پیشتر ، مقام‌های قوه قضائیه علت مرگ این استاد دانشگاه را «خودکشی» اعلام کردند.

همسر و فرزندان این استاد دانشگاه درباره خودکشی او در زندان ابراز تردید کرده و خواستار بررسی بیشتر شده شدند.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا