اخبار

گزارشگران بدون مرز: ایران از ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۶۴ آزادی رسانه‌هاست

سازمان گزارشگران بدون مرز در تازه‌ترین گزارش خود از آزادی رسانه‌ها در جهان، به «افزایش کین‌آفرینی» علیه روزنامه‌نگاران، تشویق به رویارویی با آن‌ها و تحمیل اطلاعات از سوی نظام‌های اقتدارگرا هشدار داده‌است.
ایران در فهرست سال ۲۰۱۸، در رتبه ۱۶۴ از ۱۸۰ کشور قرار دارد.
در صدر فهرست آزادی رسانه‌ها در جهان نروژ، سوئد و هلند قرار دارند. واپسین کشور از نظر آزادی رسانه‌ها، کره شمالی‌ست و سپس اریتره و ترکمنستان.
به گفته «گزارشگران بدون مرز» ایران در سال جاری میلادی هیچ پیشرفت خاصی در مقایسه با سال گذشته نداشته و همچنان «در رده‌های پایین درجا می‌زند».
این نهاد ناظر بر مطبوعات و رسانه‌ها یادآوری کرده است که ایران، هرگز موفق به ترک رده‌های آخر جدول نشده‌ و همواره «همسایه بدترین‌ها» بوده‌است.
به گفته این سازمان ایران همچنان یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران و خبرنگاران است و از دی ما ۱۳۹۶ به این سو، «بیش از بیست روزنامه‌نگار و پنجاه شهروندخبرنگار» در این کشور بازداشت شده‌اند.
هرچند رتبه ۱۶۴ در مقایسه با سال گذشته که ایران در رتبه ۱۶۵ قرار داشت، ممکن است نشانه‌ای از بهبود وضعیت آزادی بیان و رسانه‌ها باشد، اما «گزارشگران بدون مرز» یادآوری کرده این «بهبود» یک رتبه‌ای به‌خاطر بدتر شدن وضعیت در دیگر کشورها است.
سازمان «گزارشگران بدون مرز» همچنین از «لایحه سازمان نظام رسانه‌ای» جمهوری اسلامی انتقاد کرده و می‌گوید این لایحه «افزون بر کم‌داشت‌های حقوقی و ناکارایی‌ آن برای جامعه ایران، می‌خواهد روزنامه‌نگاران را نیز به کارمندان دولت تبدیل کند».
اشاره این نهاد به لایحه پیشنهادی دولت در سال گذشته است که روزنامه‌نگاری را موکول به «اخذ پروانه روزنامه‌نگاری» می‌کند. در صورت وقوع «جرم مطبوعاتی»، اگر آن مطلب متعلق به کسی باشد که پروانه روزنامه‌نگاری ندارد، در دادگاه عمومی و بدون حضور هیئت‌منصفه محاکمه می‌شود. آن‌هم در حالی‌که سازمان نظام رسانه، تحت کنترل کامل دولت ایران است و روزنامه‌نگاران در آن استقلالی ندارند.

دکمه بازگشت به بالا