اخبار

انتصاب مایک پمپئو به مقام وزارت خارجه در کمیته سنای آمریکا تأیید شد

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، انتصاب مایکل پمپئو به سمت وزارت خارجه این کشور را تایید کرد.
در رای‌گیری در مورد انتصاب مایک پمپئو، از تمامی ده عضو کمیته از حزب دموکرات به استثنای یک نفر به این انتصاب رای منفی دادند؛ اما تمامی یازده عضو کمیته از حزب جمهوریخواه با آن موافقت کردند.
بر این اساس؛ پیشنهاد انتصاب آقای پمپئو احتمالا اواخر هفته جاری در صحن سنای آمریکا مطرح و به رای‌گیری گذاشته خواهد شد و انتظار می‌رود مصوبه کمیته روابط خارجی با اکثریت آرا به تصویب سنا برسد. به این ترتیب، وزیر خارجه جدید آمریکا طی روزهای آینده کار خود را آغاز خواهد کرد.
رئیس جمهوری آمریکا اوایل ماه گذشته میلادی رکس تیلرسون را از سمت وزارت خارجه برکنار و مایک پمپئو را به عنوان فرد مورد نظر خود برای تصدی این سمت معرفی کرد. وظایف وزیر خارجه آمریکا را در حال حاضر یکی از معاونان آن وزارتخانه برعهده دارد.
گفته می‌شود که بین دونالد ترامپ و رکس تیلرسون در مورد شماری از موضوعات مهم سیاست خارجی، از جمله آینده برجام اختلاف نظر وجود داشت.
مایک پمپئو پیش از انتصاب به سمت وزیر خارجه، به مدت پانزده ماه ریاست سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا – سیا – را برعهده داشته و از او به عنوان یکی از مشاوران اصلی رئیس جمهوری در این مدت نام برده شده است. جدیدترین ماموریت او سفر به کره شمالی به منظور فراهم کردن زمینه ملاقات رئیس جمهوری آمریکا با کیم جونگ‌اون، رهبر آن کشور است که انتظار می‌رود طی چند هفته آینده برگزار شود.
این مقام سیاسی آمریکایی به داشتن نظرات تند در برخی زمینه‌ها از جمله مخالفت با توافق هسته‌ای با ایران – موسوم به برجام – شهرت دارد. او از مخالفان جدی حکومت ایران است و زمانی این حکومت را مشابه داعش دانسته و “یک رژیم پلیسی سرکوبگر و تبهکار” توصیف کرده بود. وی قبلا در مجلس نمایندگان آمریکا عضویت داشت و از مخالفان سرسخت مذاکرات هسته‌ای دولت باراک اوباما با ایران بود.
او هنگام انتصاب به ریاست سیا، برجام را “توافقی فاجعه‌بار” توصیف کرد و گفت که این توافق مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی و تهدید امنیت منطقه نخواهد شد. او برخورد با “تهدید امنیتی” از سوی ایران و کره شمالی را مهمترین موضوع در روابط خارجی ایالات متحده دانسته بود.
خبر تایید پیشنهاد انتصاب مایک پمپئو در حالی گزارش می‌شود که قرار است رئیس جمهوری آمریکا کمتر از بیست روز دیگر نظر خود در مورد تمدید برجام را اعلام کند.

به‌گفته تحلیل‌گران، انتظار می‌رود که روسیه تحت فشار قدرتهای اقتصادی، در هر مقطعی از زمان، ایران را به‌عنوان شریک نظامی و اقتصادی خود، رها کرده و نوع دیگری از بازی‌های سیاسی و اقتصادی را در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی در پیش بگیرد.

دکمه بازگشت به بالا