اخبار

توافق هسته‌ای ایران موضوع گفتگوی رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای دیداری سه روزه به واشنگتن سفر کرده است. سفری که پیشتر گفته شده از جمله موضوعات مهم مورد بحث بین روسای جمهوری آمریکا و فرانسه، آینده توافق هسته ای ایران موسوم به برجام باشد.
امانوئل ماکرون در حالی روز به آمریکا سفر کرده که پیشتر دونالد ترامپ به کنگره آمریکا و کشورهای اروپایی تا دوازدهم ماه مه، برابر با ۲۲ اردیبهشت فرصت اصلاح برجام را داده و اعلام کرده است که اگر این توافق اصلاح نشود، آمریکا از آن خارج می‌شود.
خروج آمریکا از توافق، احیای تحریم‌های اتمی علیه نظام تهران را به همراه خواهد داشت؛ تحریم هایی که از تیرماه ۱۳۹۴ لغو شده بود.
رئیس جمهوری آمریکا گفته است: نظام ایران به توافق پایبند نبوده است. براساس بندی از قطعنامه ۲۲۳۱ که بعد از توافق هسته ای در شورای امنیت تصویب شد، نظام تهران از آزمایش موشک بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده است. با این حال ایران در دو سال اخیر‌ چندین آزمایش موشک بالستیک داشته است و موشک های ایران در دست برخی گروه های تروریستی و شورشی منطقه از جمله: شورشیان حوثی یمن دیده شده است.
در دو ماه اخیر سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا با آمریکا برای فشار بر ایران درباره برنامه موشکی تهران متحد شده اند.

دکمه بازگشت به بالا