ایران

واکنش نمایندگان مجلس ایران به اظهارات نژاد پرستانه علی یونسی

پنجاه تن از نمایندگان ترک تبار مجلس ایران، در تذکری به حسن روحانی، رئیس جمهور این کشور، از وی خواستند تا نسبت به اظهارات اخیر علی یونسی دستیار وی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی که گفته بود: ‘باید بین ترک و آذری فرق گذاشت و آذری‌ها، هم زبان فارسی و هم تبار فارسی دارند’ واکنش نشان دهد.
در بخشی از نامه ای که خطاب به حسن روحانی نوشته‌ شده و به امضای ۵۰ تن از نمایندگان ترک تبار رسیده است عنوان شده:
”ایران سرزمین اقوام مختلف است و همه اقوام بایستی از حق مساوی برخوردار باشند. از نظر قرآن نیز تبعیض نژادی مطرود شمرده شده است. مهمترین دارایی هر قوم زبان آن قوم است و اهانت به زبان یک قوم، اهانت به تمامیت و هویت آن قوم به شمار می رود.
در ادامه نامه نمایندگان ترک تبار مجلس خطاب به رئیس جمهور ایران آمده است:
متاسفانه جناب آقای یونسی، دستیار حضرتعالی در بحث اقوام، در مصاحبه با روزنامه «قانون»، به بدترین شکل ممکن به قوم بزرگ “ترک” که به تایید مسوولین مربوطه حدود ۴۰ درصد مردم کشور به این زبان با گویش های مختلف آذربایجانی، ترکمنی، قشقایی و خزری و خراسانی و … صحبت می کنند، توهین نموده و این زبان را که قدمتی به تاریخ زیست بشر دارد را یک زبان ۳۰۰ ساله معرفی می‌نمایند”.
در پایان این نامه از حسن روحانی خواسته شده ‘هرچه سریعتر نسبت به مطالب نامبرده که از آن با عنوان یادآور اظهارات دوران رضاخانی یاد شده است واکنش لازم را نشان دهد.
گفتنی است علی یونسی دستیار ویژه روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی اخیرا در مصاحبه ای با روزنامه «قانون» ترک های آذری را اصالتا فارس تبار معرفی کرده و گفته است: «باید بین ترک و آذری فرق گذاشت. زبان ترکی که در آذربایجان رسم شده است، حدود ۳۰۰ سال بیشتر سابقه ندارد که زبانی عارضی است و درگذشته همه آن‌ها مانند تالشی ها صحبت می‌کردند».

دکمه بازگشت به بالا