اخبار

آمریکا از احتمال مداخله روسیه در محل حملات شیمیایی دوما خبر داد

ایالات متحده روز ۲۷ فروردین، روسیه از کارشکنی روسیه در انجام تحقیقات بازرسان بین‌المللی در مورد حملات شیمیایی دوما خبر داد.
کاخ سفید همچنین در این باره اعلام کرده که ممکن است دولت موسکو قصد دستکاری در مدارک را داشته باشد.
این خبر در حالی منتشر می شود که بازرسان سازمان منع گسترش جنگ‌افزارهای شیمیایی، روز دوشنبه ۲۷ فروردین اعلام کردند: به مناطقی در سوریه در آن حمله شیمیایی انجام شده، دسترسی ندارند.
در تاریخ ۷ آوریل ۲۰۱۸، یک حمله شیمیایی در شهر دومای سوریه رخ داد که در جریان آن بیش از هفتاد تن از جمله دهها زن و کودک به شهادت رسیده و بیشتر از ۱۰۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا می‌گویند دلایل و اسناد کافی وجود دارد که این حملات توسط حکومت اسد انجام شده و به همین دلیل نیز به چند مرکز تحقیقاتی و توسعه جنگ‌افزار شیمیایی سوریه حمله کرده‌اند.
بازرسان سازمان منع گسترش جنگ‌افزارهای شیمیایی هفته گذشته برای انجام تحقیقات در این باره به سوریه رفته‌اند، اما تا هنوز موفق نشده‌اند وارد شهر دوما شوند. آمریکا می گوید روسیه به عنوان یکی از متحدان اصلی رژیم بعثی اسد، با کارشکنی مانع از ورود این بازرسان شده است.
دوما، مهم‌ترین شهر در غوطه شرقی دمشق، در حال حاضر در کنترل نیروهای دولت سوریه است و این مساله گمانه زنی ها را تقویت می کند که رژیم سوریه عامل حمله شیمیایی اخیر بوده است و روسیه و ایران به عنوان متحدان این رژیم از این حمله خبر داشته اند و اکنون نیز سعی در ایجاد مانع برای بازرسی از این مناطق دارند.
خبرگزاری رویترز از کنت وارد، نماینده آمریکا در سازمان منع گسترش جنگ‌افزارهای شیمیایی نقل کرده‌است «به نظر ما، روسیه از مناطقی که به آن‌ها حمله شده بازدید کرده‌است».
آقای وارد این نگرانی را مطرح کرده‌است که روسیه «شاید، با هدف عقیم‌کردن تحقیقات بازرسان و جلوگیری از کار آن‌ها برای انجام تحقیقات موثر، مداخلاتی انجام داده باشد».

دکمه بازگشت به بالا