ایران

رئیس کل بانک مرکزی مدعی شد که بازار ارز ایران متعادل است!

ولی ‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید: به‌جز دو عامل «قاچاق» و «انتقال سرمایه»، مشکلی در بازار ارز وجود ندارد.
ولی‌الله سیف، دوشنبه ۲۷ فروردین در حاشیه جلسه ستاد اقتصادی دولت گفت: «تلاش دولت بر ایجاد آرامش اقتصادی و اطمینان برای فعالان اقتصادی است» و «در بازارِ ارز کشور، با تعادل روبه‌رو هستیم».
رئیس کل بانک مرکزی افزوده: «تنها دو عامل قاچاق و انتقال سرمایه می‌تواند بر بازار ارز تأثیر داشته باشد و غیر از این‌ها مشکلی نداریم.»
سخنان رئیس بانک مرکزی در حالی بیان می شود که خرید و فروش ارز در تهران متوقف شده و صرافی‌ها در بازار ارز تهران تابلوی اعلان خود را خاموش کرده‌اند. از سوی دیگر دلار به قیمتی که بانک مرکزی ایران اعلام کرده به شدت نایاب است.
ولی الله سیف نرخی که از سوی بانک مرکزی تعریف شده را جوابگوی مشکلات خوانده و گفت: «این نرخ در طی سال ۵ تا ۶ درصد تغییر خواهد داشت و دامنه تغییر آن بیشتر از این‌ها نخواهد بود.»
گفتنی است در هفته‌های اخیر قیمت دلار آمریکا در ایران با حرکتی به شدت تصاعدی افزایش یافت و در بیستم فروردین از مرز ۶۰۵۰ تومان هم گذشت.
دولت روحانی به کم‌کاری در کنترل بازار ارز در این مدت متهم شد و سرانجام ستاد اقتصادی دولت با تشکیل جلسه فوق‌العاده اعلام کرد که دلار تک نرخی می‌شود و قیمت آن تک نرخی و به ۴۲۰۰ تومان خواهد رسید. امری که تاکنون محقق نشده است. علاوه بر آن بر اساس بخشنامه بانک مرکزی نگهداری بیش از ۱۰ هزار یورو توسط شهروندان جرم اعلام شد.
به ‌گفته ولی‌الله سیف یک کمیته دائمی در بانک مرکزی مستقر شده تا مسائل پیش ‌بینی نشده در بازار ارز را مدیریت کند.
این در حالیست که در جلسه روز یکشنبه ۲۶ فروردین مجلس، ۶۳ نماینده در تذکری کتبی به رئیس ‌جمهوری ایران خواستار برکناری ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و «عوامل دخیل» در گرانی ارز شدند.

دکمه بازگشت به بالا