تازه‌های سیاسی

نماینده زابل در مجلس:کمبود آب در بلوچستان به بحران امنیتی در کشور مبدل می شود

احمدعلی کیخا در گفتگو با خبرآنلاین:بلوچستان اندک اندک خالی از سکنه می شود

احمدعلی کیخا نماینده زابل در مجلس در گفت‌وگو با سایت «خبر آنلاین» که روز شنبه ۲۵ فروردین منتشر شد عنوان کرد که به تازگی در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، شرایط آب در بلوچستان را توضیح داده و تاکید کرده که اگر دیر بجنبیم ممکن است در آن منطقه اتفاقاتی رخ دهد که نه تنها مردم آن‌جا متضرر بشوند بلکه امنیت ملی کشور هم به خطر بیفتد، چرا که اگر سیستان و بلوچستان خالی از سکنه شود، در آن فاصله از مرز تا قم دیگر کسی وجود ندارد.
به گفته وی، امسال از نظر آب بدترین شرایط در منطقه سیستان است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاهش نزولات آسمانی به ۷۰ درصد رسیده است به طوری که در بخش‌هایی از شمال دشت سیستان و بلوچستان دیگر امکان تامین آب شرب هم وجود ندارد.
یکی از منابع اصلی تامین آب سیستان و بلوچستان رود هیرمند است که از افغانستان جاری می‌شود و به دریاچه مرزی هامون می‌ریزد که میان ایران و افغانستان مشترک است. دو کشور در دوران حکومت پهلوی در ایران به توافقی برای بهره بردن اهالی سیستان‌وبلوچستان از این رودخانه دست یافتند که به حقابه هیرمند معروف است. اما بحث حقابه هیرمند در سال‌های اخیر به شدت مناقشه‌انگیز شده چنان که ایران کشور همسایه را به نادیده گرفتن توافق متهم می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا