تازه‌های سیاسی

انزوای روسیه در شورای امنیت

از 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل،12 عضو به قطعنامه پیشنهادی روسیه در محکومیت حمله نظامی به سوریه رأی ندادند

شورای امنیت سازمان ملل در نشست شامگاه شنبه، ۲۵ فروردین، خود پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی روسیه در محکومیت حملات آمریکا، بریتانیا و فرانسه به سوریه را رد کرد.
این نشست پس از درخواست ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، برای رسیدگی به بحران سوریه بعد از حملات ائتلاف سه قدرت غربی هم‌پیمان علیه سوریه برگزار شد.
آمریکا، بریتانیا و فرانسه بامداد شنبه در واکنش به حملات یکشنبه گذشته به غیرنظامیان در شهر دوما، به یک سری اهداف نظامی و مراکزی که سلاح‌های شیمیایی سوریه در آن تولید می‌شود، حمله کردند.
اما پیش‌نویس تنظیم شده از سوی روسیه، یکی از همپیمانان مهم سوریه، در پایان یک نشست پرالتهاب شورای امنیت، تنها از رای حمایتی دو کشور دیگر برخوردار شد؛ چین و بولیوی.
هشت کشور از ۱۵ عضو دائم و غیردائم شورای امنیت به پیش‌نویس قطعنامه یاد شده رای مخالف دادند و رای چهار عضو دیگر، ممتنع بود.
روسیه در دوره اخیر شش بار پیش‌نویس قطعنامه‌های ارائه شده به شورای امنیت برای محکومیت سوریه را وتو کرده بود. اما واسیلی نبنزنیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، در نشست شنبه مدعی شد که آمریکا و هم‌پیمانانش به جای دیپلماسی، به تاخت‌وتاز و قلدرمابی روی آورده‌اند زیرا هنوز «افکار استعماری» دارند.

 

دکمه بازگشت به بالا