ایران

محکومیت خاوری از متهمان اصلی پرونده اختلاس سه‌هزار میلیاردی قطعی شد

به گزارش رسانه‌های داخلی محکومیت محمودرضا خاوری مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران که از متهمان اصلی پرونده موسوم به «اختلاس سه هزار میلیاردی» به شمار می‌رود و به کانادا گریخته، قطعی شد.
خبرگزاری «تسنیم» به نقل از غلامحسین اسماعیلی رئیس‌کل دادگستری استان تهران این خبر را اعلام کرده است.
بنا بر این گزارش رئیس کل دادگستری تهران در این زمینه گفته: «حکم دادگاه انقلاب در خصوص پرونده خاوری، از طریق آگهی در روزنامه ابلاغ شد اما چون مهلت واخواهی به پایان رسید و درخواستی برای واخواهی صورت نگرفت، حکم قطعی شد.»
این مقام مسؤل اضافه کرد: «پرونده برای اجرای حکم به دادسرا ارسال شده تا از طریق شناسایی و توقیف اموال وی در داخل ایران، بخشی از حکم که مربوط به رد مال و جزای نقدی است، اجرا شود.»
محمودرضا خاوری، از بانکداران پیشین ایران متهم است که در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی یا «پرونده مشهور به پرونده مه‌آفرید امیرخسروی» دست داشته است. وی که تا مهرماه ۱۳۹۰ یعنی زمان وقوع این اختلاس مدیر عامل بانک ملی ایران بود، به طور ناگهانی استعفا داد. آقای خاوری دلیل استعفای خود را «مشکلات عصبی حادث‌شده و بیماری مزمن» عنوان کرده و سپس به کشور کانادا که تابعیت آن را دارا بود سفر کرد.
دادگاه انقلاب اسلامی ایران خاوری را به اتهام «اخلال در نظام اقتصادی» به ۲۰ سال حبس، بابت «دریافت رشوه» به ۱۰ سال حبس، جزای نقدی معادل مبلغ «رشوه دریافتی»، رد مال و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم کرده است.
به گزارش «تسنیم» غلامحسین اسماعیلی پیشتر گفته بود در صورت قطعیت یافتن حکم صادره، دادسرا با جدیت بیشتری، استرداد خاوری را از طریق اینترپل پیگیری می‌کند.
گفتنی است که اکنون حدود هفت سال از این اختلاس می گذرد و پس از این رخداد نیز چند مورد فساد مالی دیگر در دستگاه های دولتی کشور صورت گرفته است.

دکمه بازگشت به بالا