تازه‌های سیاسی

حمله موشکی آمریکا، بریتانیا و فرانسه علیه حکومت سوریه

جیمس متیس وزیر دفاع ایالات متحده روز شنبه ۱۴ آوریل ۲۰۱۸ اعلام کرد که جنگنده های این کشور پایگاه های نظامی سوریه که در حمله شیمیایی دست داشته‌اند را بمباران کردند.
این اقدام پس از آن صورت می گیرد که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در یک سخنرانی زنده اعلام کرد که در هماهنگی با فرانسه و بریتانیا دستور حمله به مراکز تحقیقات و زرادخانه شیمیایی ارتش سوريه را صادر كرده است. وی همچنین به روسیه و ایران هشدار داد که به حمایت از حکومت بشار اسد پایان دهند.
وزیر دفاع آمریکا در یک نشست خبری در مقر پنتاگون اعلام کرد که «کارگاه‌های تولید گاز سارین در حمص را هدف قرار دادیم.
جیمز متیس افزود: ادامه این عملیات نظامی به استفاده مجدد بشار اسد از تسلیحات شیمیایی منوط است.
بنا بر گزارش هایی که در این رابطه منتشر شده آمریکا چند انبار تسلیحاتی در حمص و تعدادی مراکز مربوط به زرادخانه شیمیایی سوریه را هدف قرار گرفته است.
از سوی دیگردولت بریتانیا که در این حمله با آمریکا و فرانسه همراهی می کند اعلام داشته که در نخستین ساعات امروزچهار فروند جت جنگی تورنادو متعلق به ناوگان هوایی این کشور از فرودگاه نیروی هوایی سلطنتی اکروتیری در قبرس به هوا برخاسته و هدف هایی را در خاک سوریه بمباران کرده اند.
مقامات بریتانیا در خصوص حمله شیمیایی اخیر به شهر دوما در سوریه گفته اند که هیچ گروهی به جز نیروهای دولت سوریه نمی توانسته اند دست به این حمله شیمیایی زده باشند.
نخست وزیر بریتانیا در این زمینه گفته: “ما می دانیم که رژیم سوریه در استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خودش سابقه دارد.”
همزمان وزارت دفاع فرانسه نیز گفته است که ارتش این کشور در جریان حملات هوایی به سوریه ۱۲ موشک شلیک کرده است.
گفتنی حملات موشکی امروز آمریکا، فرانسه و بریتانیا به پایگاه های نظامی سوریه، با واکنش تند روسیه و ایران به عنوان حامیان رژیم بعثی بشار اسد مواجه شده است. وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای این حملات را به شدت محکوم کرده است.
علی خامنه‌ای سرکرده نظام ایران نیز این اقدام را “جنایت” نامیده و رهبران آمریکا، بریتانیا و فرانسه را “جنایتکار” خوانده است.
از سوی دیگر وزارت امور خارجه روسیه نیز در این زمینه واکنش نشان داده و گفته که این حملات بی پاسخ نخواهد ماند.

دکمه بازگشت به بالا