اهل سنت

برگزاری بیست‌ وهفتمین همایش صحیح بخاری زاهدان با حضور پرشکوه اهل‌ سنت کشور

نشست رسمی بیست‌ وهفتمین همایش صحیح بخاری و مراسم دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان، (صبح امروز پنج شنبه ۲۳ فروردین) با تلاوت قاری عبدالمنان براهویی در مصلای زاهدان آغاز شد.
بر اساس گزارش ها از زاهدان محل برگزاری همایش صحیح بخاری، شهر حافظان قرآن امروز میزبان جمعیت گسترده ای از علماء، اندیشمندان و مردم اهل سنت ایران بود.
بنا بر این گزارش در افتتاحیه این نشست دینی چند تن از اندیشمندان و علمای اهل سنت، به ایراد سخن پرداختند.
شیخ محمدشافی قریشی، از علمای برجسته اهل‌سنت شمال کشور و مفتی شهرستان تالش در استان گیلان یکی از سخنرانان بیست و هفتمین همایش صحیح بخاری در زاهدان بودند. ایشان طی سخنانشان با بیان اهمیت توحید و یکتاپرستی، مسلمانان را به سوی روی آوردن به این عامل بسیار ارزشمند فراخوانده و رمز پیروزی مسلمانان صدر اسلام را در تمسک به قرآن و سنت دانستند.
مدیر حوزه علمیه محمدیه اهل‌ سنت شهرستان تالش در ادامه افزودند: عقیده درست اسلامی همان است که سندی در قرآن و سنت داشته باشد و جامعه اسلامی امروزی نیز با چنگ‌زدن به قرآن و سنت به وحدت و پیروزی خواهد رسید.
دکتر محمدنعیم امینی‌فرد، نماینده ایرانشهر در مجلس، یکی از شخصیت‌های دیگر اهل سنت نیز در این همایش پرشکوه به سخنرانی پراخته و در ابتدای سخنانش به شخصیت امام بخاری محدث بزرگ اهل سنت و فلسفه نامگذاری همایش صحیح بخاری زاهدان اشاره کرده و گفت: پرداختن به فرازهای زندگی امام بخاری این شخصیت برجسته مسلمانان اهل سنت در عصر کنونی نیز راهگشا خواهد بود.
نماینده بلوچ مردم ایرانشهر در مجلس در فراز دیگری از سخنانش، پیرامون «رسیدگی به مطالبات جامعه اهل‌سنت» به ایراد سخن پرداخت.
وی با تاکید بر اینکه ما امروز اهل سنت ایران را به چشم یک اقلیت نمی بینیم افزود: ما انتظاراتمان از حاکمیت به اندازه‌ی انتظاراتی است که هر شهروند ایرانی دارد و با ما باید همانند یک شهروند درجه یک برخورد شود.
نماینده مردم ایرانشهر همچنین با اشاره به اصل دوازدهم قانون اساسی حقوق اهل سنت را یادآوری کرده و افزود: با نگاهی اجمالی به این قانون درخواهیم یافت که باید حقوق تمام شهروندان اهل سنت در نظر گرفته و رعایت شود.
نماینده ایرانشهر در مجلس در ادامه خاطر نشان کرد که احترام به شخصیت‌های اهل سنت یکی از حقوقی است که در قانون اساسی به آن اشاره شده است.
دکتر محمد نعیم امینی فرد همچنین خواستار رسیدگی حاکمیت در راستای ایفای حق برگزاری مراسم مذهبی برای اهل سنت شده و اضافه کرد انتظار داریم بر اساس آنچه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ذکر شده با ملت اهل سنت برخورد شود.
دکتر باقر کرد، نمایندهٔ زاهدان در دورهٔ ششم مجلس و معاون عمرانی کنونی استاندار سیستان‌و‌بلوچستان، نیز دیگر سخنران نشست رسمی بیست‌و‌هفتمین همایش صحیح بخاری بود. نماینده پیشین مردم زاهدان در مجلس بر لزوم چاره‌اندیشی علما و فارغ‌التحصیلان در راستای حل مشکلات جهان تأکید کرد.
کاک هاشم حسین ‌پناهی از فعالان اهل‌سنت کُرد، نیز که به نمایندگی از کاک حسن امینی حاکم شرع مردمی کردستان در این نشست شرکت داشت، طی سخنانی با بیان اینکه «اهل اسلام حول محور توحید گردهم می‌آیند»، بر لزوم بازگشت به مسیر «امت واحده» تأکید کرد.
مدرس مدرسه علوم دینی امام بخاری سنندج در فراز دیگری از سخنانش به حضور پر رنگ اهل سنت در کمک رسانی به مردم زلزله زده کرمانشاه اشاره کرد.
مولانا سید عبدالصمد ساداتی، امام‌ جمعه اهل‌ سنت سراوان، یکی دیگر از شخصیت‌هایی بود که در نشست مذکور سخنرانی کرد. ماموستا محمدطاهر احمدزاده، از علمای اهل‌سنت ارومیه، شیخ محمدصالح پردل، خطیب برجسته اهل‌ سنت جنوب کشور، استاد صفرآخوند قزاقی، از علمای اهل‌سنت استان گلستان، مولوی محمدعثمان قلندرزهی، مدیر مدرسه دینی مدینة‌العلوم خاش از دیگر سخنرانانی بودند که تا زمان تحریر خبر در بیست و هفتمین همایش صحیح بخاری به ایراد سخن پرداختند.
لازم به ذکر است که مولانا محمد حسین گرگیج امام جمعه اهل سنت آزادشهر و کاک حسن امینی حاکم شرع مردمی کردستان دو تن از برجسته ترین علمای اهل سنت کشور که نام آنها در لیست مهمانان این نشست قرار داشت از سوی وزارت اطلاعات ایران از سفر به بلوچستان و حضور در این همایش منع شدند.

دکمه بازگشت به بالا